Afname hersenstof lijkt blijvend

Uit een Japans onderzoek van 2004 was gebleken dat het volume van de grijze herstenstof in ME/CVS-patiënten veel lager is dan gemiddeld bij gezonde mensen van dezelfde leeftijd, met name in de cognitieve en autonome centra. In Nijmegen, waar dit onderzoek in 2005 werd herhaald, werd gespeculeerd dat dit het gevolg zou zijn van inactiviteit, en dat daarom het opvoeren van de activiteit de schade kon repareren.

In een nieuwe Japanse studie werden muizen geïnjecteerd met een virus om ME/CVS-klachten op te wekken. Dit bleek te leiden tot een afname van het hersenvolume en tot een daling van de activiteit met 40%. Het was bij het gebruikte virus mogelijk om daarna de activiteit van de zieke muizen weer op te voeren door ze te behandelen, maar de genenactivering bleef verstoord, en het hersenvolume herstelde zich nauwelijks. Muizen die niet werden behandeld bleven verminderd actief.

Chen R, Moriya J, Yamakawa JI, Takahashi T, Li Q, Morimoto S, Iwai K, Sumino H, Yamaguchi N, Kanda T, "Brain Atrophy in a Murine Model of Chronic Fatigue Syndrome and Beneficial Effect of Hochu-ekki-to (TJ-41)", Neurochem Res. 2008 Mar 4 [Epub ahead of print]

Zie ook:

• Okada T, Tanaka M, Kuratsune H, Watanabe Y, Sadato N, "Mechanisms underlying fatigue: a voxel-based morphometric study of chronic fatigue syndrome", BMC Neurology, oktober 2004
  • De Lange FP, Kalkman JS, Bleijenberg G, Hagoort P, Van der Meer JWM, Toni I, "Gray matter volume reduction in the chronic fatigue syndrome", NeuroImage 26, 2005, pp. 777-781