Ampligen

13 januari 2016, De prijs van Ampligen in de USA meer dan verdubbeld; Ampligen is straks ook verkrijgbaar in Europa

Wij willen graag waarschuwen voor het koesteren van niet-realistische hoop naar aanleiding van het hier geplaatste artikel.

Er wordt momenteel bekeken of Ampligen* (rintatolimod)  in Europa via een zogenaamd Early Access Program (een programma waarbij van alles komt kijken om een patiënt toegang te geven tot een niet-geregistreerd geneesmiddel) zeer beperkt beschikbaar kan komen voor de behandeling van ME/cvs. Zodra meer concrete informatie beschikbaar is, zullen wij die hier publiceren. Mocht dit project in Nederland van de grond komen, dan waarschuwen we je toch evengoed nog voor te veel hoop: doordat Ampligen niet vergoed wordt, zullen gebruik en toediening in de eerste instantie waarschijnlijk alleen voor de financieel daadkrachtigen zijn weggelegd en zelfs dit is nog niet zeker. Gebruikers dragen natuurlijk wel bij aan meer klinische data over Ampligen, wat weer kan bijdragen aan een erkenning door de FDA.

Helaas is Ampligen in de Verenigde Staten wel flink in prijs gestegen. In één keer werd de prijs met 267% verhoogd, waardoor de jaarlijkse kosten oplopen van $15.600 naar $41.600. Omdat Ampligen niet goedgekeurd is door de FDA, wordt dit niet vergoed. Hemispherx, de producent van Ampligen verklaart deze verhoging door een kostentoename van het bedrijf.

De Amerikaanse ME-patiëntenvoorvechtster en advocaat Jeannette Burmeister vroeg op 12 augustus 2015 om opheldering aan Hermispherx hoe het kan dat de kostentoename zo enorm is en op welke manier de kostentoename berekend is. Zien ze de uitbreiding van de faciliteiten ook als kosten?

Op 6 januari 2016 vroegen we aan Jeannette Burmeister of ze reactie op haar brief had ontvangen. Ze antwoordde dat ze haar brief inmiddels meerdere malen verstuurd had, maar steeds te horen kreeg dat de inhoud onderzocht wordt.

* Even voor het geheugen: Ampligen is een middel dat al ruim dertig jaar geleden door de fa. Hemipherx werd ontwikkeld, maar keer op keer door de FDA is afgewezen als erkend geneesmiddel voor de klinische praktijk. Het is een zogenaamde immuun-modulator, een middel dat de werking van het immuunsysteem moduleert, bv door stimulatie van het vormen van antilichamen of het verhinderen van (te hoge) activiteit van de witte bloedcellen. Een aantal Amerikaanse ME-patiënten die het op eigen kosten al een aantal jaren gebruiken, hebben er (enige) baat bij. Een arts die het middel kent, moet het uiteraard voorschrijven.

BijlageGrootte
Ampligen.pdf371.57 KB