Brief Steungroep aan vaste kamercommissie SZW

10 januari 2014, Brief Steungroep aan vaste kamercommissie SZW

Op donderdag 9 januari jl stuurde de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid een brandbrief aan de vaste kamercommissie van SZW naar aanleiding van een wetsvoorstel aangaande jongeren en de Wajong.dat a.s. maandag besproken gaat worden . Dit in het kader van de participatiewet.

De regering wil de meerderheid van degenen die op dit moment een Wajong-uitkering krijgen, die via herkeuringen tussen 2015 en 2017 afnemen. Dit om de maatschappelijke participatie van die doelgroep te bevorderen. Tegelijkertijd schermt de overheid met extra banen die er vóór januari 2026 zullen komen.
Daar hebben degenen die tussen 2015 en 2017 uit de Wajong worden gezet dus weinig aan.

Daarnaast tekent de Steungroep protest aan tegen de onrechtvaardige behandeling van mensen met een urenbeperking, waarbij er zo met twee maten wordt gemeten dat zij, die een beperkt aantal uren wel 'normaal' kunnen werken, benadeeld worden t.o.v. zij, die een hele dag met een aangepast werktempo werken. Beide beperkingen komen voort uit fysieke beperkingen, maar de eerste groep dreigt niet meer in aanmerking te gaan komen voor loonsubsidie.

De volledige brief kunt u hier lezen.

Zie ook: http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details/index.jsp?id=2013A05707

BijlageGrootte
Brief Steungroep Wajong.pdf134.65 KB