Britse psychologen bekritiseren NICE richtlijnen en CGT met GET

Dr. Martin Crawshaw, voorzitter van de Britse Psychological Society's Professional Practice Board, geeft aan dat deze vorm van "exercise management" onvoldoende getest is en dat de NICE richtlijnen geen aandacht schenken aan ME/CVS patiënten die hun activiteitenniveau niet omhoog kunnen brengen. Sommige patiënten hebben niet meer nodig dan een korte periode psychotherapie, ondersteuning en informatie over pacing. Bij pacing gaat het erom om de juiste balans te vinden tussen rust en activiteit om zo te voorkomen dat de symptomen onnodig verergeren.

Eerdere voorstellen van de Britse psychologen aan NICE om patiënten anders te behandelen, heeft NICE naast zich neergelegd. De kritiek van de Britse psychologen volgt op de door de One Click Group gestarte rechtszaak tegen de richtlijnen.

Ook Dr. Shepherd van de ME Association heeft zich kritisch uitgelaten over CGT met GET als standaard therapie voor de heterogene groep ME/CVS patiënten. Onlangs schonk de BBC televisie - en eerder de BBC4 radio - aandacht aan de controverse over de richtlijnen.
De kritiek van de Britse psychologen wordt gedeeld door de ME/CVS Vereniging en vele andere patiëntenorganisaties.

Bron:  persbericht British Psychological Society
Datum: 16 november 2007
Link naar tekst persbericht: https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.cgi?A2=ind0711c&L=me-net&H=1&O=D&P=2799
Meer informatie over de Britse Psychologische Beroepsorganisatie BPS: http://www.bps.org.uk