CBO begint voorbereiding Multidisciplinaire Richtlijn

Logo CBOHet Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO is in opdracht van ZonMw begonnen met de voorbereiding voor het schrijven van een multidisciplinaire richtlijn voor ME/CVS. De richtlijn zal zowel de diagnostiek betreffen als behandeling, zorg en beoordeling.

Op de invitational conference van 20 maart jl., waar ook de ME/CVS Vereniging aan deelnam, is besloten dat daarbij de classificatie van de Wereldgezondheidsorganisatie, de ICD-10, als een van de uitgangspunten zal gelden, en niet het 'biopsychosociale model'. Naar aanleiding van door diverse partijen aangebrachte knelpunten zijn op de conferentie twaalf onderzoeksvragen geformuleerd die door twee werkgroepen zullen worden onderzocht op basis van de wetenschappelijke literatuur.

In het tweede nummer van Lees ME, dat naar verwachting in mei zal verschijnen, zal uitgebreid aandacht worden besteed aan knelpunten, zoals de eenzijdige focus op cognitieve gedragstherapie en het in ons land ontbreken van een medisch diagnoseprotocol.