CDC: Get informed, get diagnosed, get help

Het CDC (Centers for Disease Control and Prevention heeft het startsein gegeven voor een grote campagne, getiteld Get Informed. Get Diagnosed. Get Help. De campagne is bedoeld om het publiek, de medische wereld en de patiënten in de VS meer bewust te maken van het Chronic Fatigue Syndrome. Het CDC schat dat 80% van de patiënten in de VS niet is gediagnosticeerd. De campagne volgt op de publicatie van een reeks resultaten uit een langlopend bevolkingsonderzoek naar CFS in Wichita.

In afwijking van de eigen criteria uit 1994 (Fukuda e.a.) beklemtoont het CDC nu voor het eerst als onderscheidend symptoom dat de klachten toenemen na inspanning: "Postexertional malaise is a hallmark of the illness." In de criteria van Fukuda e.a. is dit slechts een nevensymptoom. Op de website van het CDC wordt gesproken over 'primary symptoms' waarbij niet langer wordt gesteld dat vier daarvan voldoende zijn voor de diagnose.

Onderdeel van de campagne is een reizende foto-tentoonstelling genaamd 'The Faces of Chronic Fatigue Syndrome'.

Het CDC trekt tegelijkertijd 4 miljoen dollar uit voor nieuw, grotendeels biomedisch wetenschappelijk onderzoek. Dit staat in schril contrast tot de Nederlandse situatie, waar alleen onderzoek naar cognitieve gedragstherapie op subsidie kan rekenen.

Een van de leidende onderzoekers, Komaroff, op de persconferentie: "The good news is that there are now over 4,000 published studies that show underlying biological abnormalities in patients with this illness. It's not an illness that people can simply imagine that they have and it's not a psychological illness."

In Nederland leren artsen in opleiding nog steeds dat ME/CVS inbeelding is.