Collectieve polis enkel nog voor werknemers

De collectieve zorgpolis met bijbehorende korting kan voortaan alleen nog worden afgesloten door werkgevers, voor het eigen personeel. Andere collectieve verzekeringen zoals van Kruidvat, de Hobby Computer Club en Hyves zijn voortaan niet meer toegestaan. Ook de korting die leden van de ME/CVS Vereniging bij Delta Lloyd kunnen krijgen via Zorg6 dreigt hiermee te vervallen.

Deze maatregel wordt volgens minister Schippers van VWS genomen omdat de collectieve zorgpolis is bedoeld om het ziekteverzuim aan te pakken. Of collectief verzekeren ook daadwerkelijk het ziekteverzuim terugdringt is, voorzover ons bekend, nooit onderzocht.

Voor veel chronisch zieken betekent dit kabinetsvoornemen een nieuwe aanslag op hun portemonnaie. Zij hebben namelijk nogal eens geen werkgever meer. De maatregel komt bovenop andere plannen in het regeerakkoord van het kabinet Rutte, zoals het beperken van de toegang tot de WAJONG, het uitkleden van de sociale werkplaatsen, een forse korting op het budget voor patiëntenbelangen en een daling van de bijstand met op termijn maar liefst € 2000,- op jaarbasis.

Wanneer de maatregel van kracht wordt is nog niet bekend.

Bron: Algemeen Dagblad, 23 november 2010