Column Trineke

Trineke is 17 en zit in 5VWO. Sinds ruim een jaar heeft zij klachten die wijzen op ME/CVS. Op school kreeg zij als opdracht een column te schrijven over een actueel onderwerp, en zij besloot te reageren op de kwetsende uitspraken van professor Buunk, een tijdje terug. Voor de column kreeg zij een acht van haar leraar. Van ons krijgt ze een negen.

CVS

"Mensen met ME zijn een stuk minder ziek, dan mensen met reuma," aldus een één of andere professor. Deze professor is duidelijk buiten zijn vakgebied getreden. Over mensen met reuma niets dan goeds. Maar zij hebben tenminste een etiketje. Iemand met het chronisch vermoeidheidssyndroom niet. Als je zegt dat je reuma hebt, weet iedereen wat je bedoelt, vindt iedereen het rot voor je. Maar bij de woorden chronische vermoeidheid trekt iedereen z'n wenkbrauwen op en vraag non-verbaal of je psychische problemen hebt.

Het probleem van deze Chronisch Verwaande Studiebol is, dat hij zijn grenzen niet kan erkennen. Hij is er in zijn arrogantie van overtuigd dat als híj niet weet wat het is, het er dús niet is. Hoe bekrompen! Hij heeft met zijn uitlatingen mensen diep gekwetst. Mensen die toch al tegen zoveel onbegrip moeten vechten. Mensen die zichzelf tot in het diepst van hun ziel afvragen: hoe kom ik eraan, maar vooral hoe kom ik er weer vanaf? Als dit de Nederlandse wetenschapper is, waar gaan we dan heen?

Wat wilde die professor hier mee bereiken? De mensen die zich aanstellen en zichzelf heel zielig vinden, wentelen zich nog eens extra om in hun zelfmedelijden. En de mensen bij wie vermoeidheid elke dag als een zware deken op hen rust, zijn hier zeker ook niet mee geholpen.

Bek houden dus!

Ervaringsdeskundige