Conferentie Edinburg

In Edinburg vond 25 mei 2007 een congres plaats waarin recent biomedisch onderzoek aan bod kwam. Het congres werd geopend door Alex Fergusson, een Schots parlementslid met affiniteit voor de positie van ME/CVS patiënten en de voorzitter was Dr. Vance Spence.

De eerste spreker was Jonathan Kerr de genonderzoeker die druk werkt aan een medicijn en een bloedtest. Een andere spreekster de Spaanse onderzoeker Estibilaz Olana kan aan de hand van onderzoek naar "genprofielen" via SNP Fibromyalgie en CVS onderscheiden. De Japanse viroloog Akikazu Sakudo blijkt goed met behulp van geavanceerde technologie (Vis-NIR) in staat om aan de hand van bloedonderzoek de diagnose te stellen.

De Schotse dokter Purdie werkt aan het opzetten van een Schotse netwerk van zorginstellingen voor ME/CVS patiënten. Professor Belch van de universiteit van Dundee gaf een samenvatting van de meest recente onderzoeksbevindingen waaronder celdood (neutrophil apoptose), overgevoelige acetylcholine metabolisme, en oxidatieve stress. Prof. Khan sprak over stijve aderen bij ME/CVS patiënten en Dr Kennedy over biomarkers bij kinderen.

Joan Crawford sprak over haar onderzoek naar de houding van artsen tegenover ME/CVS patiënten, Rebecca Marshall sprak over pijn en Jo Nijs en later Mark Robinson en Les Wood spraken met name over inspanningsintolerantie. De bekende professor Nancy Klimas benadrukt tijdens de conferentie het belang van het onderscheiden van subgroepen en de samenhang tussen problemen op het terrein van de neuroendocrinologie, de immunologie en het centrale zenuwstelsel. Ook de bekende pscyhiater Eleanora Stein was van de partij.

Meer informatie: ME Research UK