David versus Goliath

20 december 2013, David versus Goliath, of de Zieke versus de Bureaucratie

Door Llewellyn King

Al beschrijft Llewellyn King een gebeurtenis die inmiddels plaats heeft gevonden, de lading ervan is niet minder. De bevlogenheid van Susan Kreutzer om als eenling op dinsdag 10 december 2013 zo’n actie te houden waar zoveel bij komt kijken, is uniek. Ryan Prior, initiatiefnemer van de Blue Ribbon Society (zie http://www.me-cvsvereniging.nl/blue-ribbon-foundation-heeft-grote-plannen) filmde Susan tijdens haar acties: http://youtu.be/F65I1DSXcFY

Malcolm Gladwell, een auteur uit New York, heeft een fortuin verdiend met een serie boeken over de sociologische dimensies van succes en falen. Zijn laatste boek draagt de titel “David en Goliath: De Overwinning van de Underdog”. Hierin huldigt Gladwell de vele Davids die, dankzij hun bedrevenheid en vindingrijkheid, tegen alle verwachtingen in succesvol waren.

In Washington kan Gladwell aanstaande dinsdag getuige zijn van een klassieke strijd tussen een David en een Goliath. Hij zal daar een broze vrouw zien die, met een eenvoudige petitie en een gevolg van voor het merendeel ernstig zieke mensen in haar kielzog tegen de federale overheid ageert.

Haar naam is Susan Kreutzer en zij lijdt aan de invaliderende en raadselachtige ziekte Chronisch Vermoeidheidssyndroom (cvs), dat ook bekend staat als Myalgische Encefalomyelitis. Patiënten geven de voorkeur aan de laatste benaming.

Kreutzer en consorten zullen om negen uur 's morgens beginnen met de demonstratie. Deze vindt plaats buiten het hoofdkwartier van het Ministerie van Volksgezondheid aan de Independence Avenue, waar zij de petitie zal overhandigen. Daarna zal ze bij Capitol Hill actievoeren en de overhandigen aan leden van het Congres. Ze zal de actie buiten het Witte Huis beëindigen. Lees verder...

BijlageGrootte
David en Goliath.pdf331.99 KB