Deens onderzoek: Na negen jaar ME/CVS weinig herstel.

De Deense dr. Mette Marie Anderson heeft een z.g. follow-up onderzoek gedaan naar de kwaliteit van leven onder vierendertig ME/CVS patiënten. De resultaten werden eerder gepubliceerd in het Journal of Psychosomatic Research (2004)en onlangs in het Journal of Chronic Fatigue Syndrome.

Reeds na vijf jaar kwam naar voren dat de vooruitgang zich met name beperkte tot de psychische gezondheid. Denk hierbij aan een vermindering van angst- en depressiegevoelens. De ME/CVS symptomen bleven ernstig. De medische consumptie van deze groep ME/CVS patiënten was overigens gering.

Nu, na negen jaar blijkt dat slechts twee patiënten (6%) hersteld te zijn. Een drietal patiënten kreeg een andere, tweede, diagnose toebedeeld. Hun kwaliteit van leven wordt met name beïnvloed door de arbeidsongeschiktheid en de inspanningsintolerantie. De ervaren gezondheid is sterk afhankelijk van het aantal uren rust en/of slaap. Deze ME/CVS patiënten rusten en/of slapen gemiddeld nog zo'n 14 uur in een etmaal.

Bronnen: