Dr. Visser zoekt gezonde proefpersonen

29 juli 2014, Dr. Visser zoekt gezonde proefpersonen

Gevraagd:
Gezonde proefpersonen (v, 20-65 jaar, mag familie van ME/CVS patiënten zijn) voor een onderzoek van Prof Dr Frans Visser van de Stichting CardioZorg, Prof Dr Jo Nijs van de universiteit van Brussel en prof Dr Mira Meeus van de universiteit van Gent.

Titel van het onderzoek:
De relatie tussen cerebrale bloedtoevoer, pijndemping en autonome parameters in rust, tijdens en na inspanning bij patiënten met het Chronisch Vermoeidheid Syndroom (CVS)/ Myalgische Encefalitis (ME)

Korte beschrijving van het onderzoek:
Bij patiënten met CVS/ME is de pijnervaring veranderd: zij krijgen meer pijnklachten in spieren en gewrichten tijdens en na inspanning. Dat is een abnormale reactie omdat dit bij gezonden precies omgekeerd gaat. Ook is bij patiënten de bloedstroom naar de hersenen slechter dan bij gezonden. De oorzaken van deze afwijkingen zijn eigenlijk nog grotendeels onbekend. In dit onderzoek willen we een verband leggen tussen de veranderde pijnervaring en de veranderde bloedstroom naar de hersenen. Ook is het onwillekeurig (autonome) zenuwstelsel bij CVS/ME patiënten veranderd ten opzichte van gezonden. Ook deze afwijkingen willen we in verband brengen met de veranderde pijn ervaring en de veranderde bloedstroom naar de hersenen.

Om deze afwijkingen goed in beeld te brengen hebben we dus ook gezonden nodig ter vergelijking.

Welk onderzoek gebeurt bij u:
Het onderzoek vindt plaats op twee verschillende dagen in Amsterdam. Op de eerste dag wordt uw hart onderzocht, wordt uw gevoeligheid voor pijn bepaald, wordt de bloeddoorstroming naar de hersenen gemeten, en er vindt een speciaal inspanningsonderzoek plaats met meting van de zuurstof opname in de longen, de doorstroming van de hersenen, en een meting van het onwillekeurig zenuw stelsel. Na de inspanning wordt de gevoeligheid voor pijn opnieuw gemeten. Dit onderzoek duurt ongeveer 2,5 uur. Op de tweede dag (een paar weken later) wordt de gevoeligheid voor pijn en de bloeddoorstroming naar de hersenen voor, tijdens en na een emotionele oefening gemeten. Dit onderzoek duurt ongeveer 1 uur.

Als u wilt deelnemen:
Als u wilt deelnemen, neem dan contact op met Linda van Campen via het mail adres: info@stichtingcardiozorg.nl  U krijgt dan uitgebreide informatie toegezonden. Na de uitgebreide informatie kunt u besluiten om wel of niet mee te doen, dus zonder verplichtingen.

Het onderzoek is goedgekeurd door een ethische commissie