Enterovirussen in maagbiopt bij ME/CVS

Veel ME/CVS-patiënten hebben last van maag- en darmklachten. Een mogelijke oorzaak hiervoor is een infectie door een enterovirus. Tot de enterovirussen behoren onder meer de polio- en coxsackie-virussen, die eerder in verband met ME/CVS zijn gebracht. Enterovirussen nestelen zich diep in de cel en zijn moeilijk in het bloed aan te tonen. Daarom hebben Dr. John Chia en zijn zoon Andrew Chia besloten om bij 165 ME/CVS-patiënten letterlijk naar binnen te kijken (endoscopie) en met behulp van biopsie - het voor onderzoek verwijderen van weefsel - naar zulke virussen te zoeken. Hun bevindingen zijn onlangs gepubliceerd in het Journal of Clinical Pathology.

Chia en Chia troffen, jaren na de oorspronkelijke infectie, bij meer dan 80% van de patiënten bewijs voor diverse enterovirussen aan, tegen slechts 20% bij de controlegroep.

Enterovirussen kunnen zich verspreiden naar o.a. de luchtwegen, het hart, de spieren en het centrale zenuwstelsel. Een vaak gegeven verklaring voor het ontstaan van ME/CVS is dat een latent enterovirus door een nieuwe infectie wordt gereactiveerd, waarna het immuunsysteem het wel bestrijdt, maar niet meer weg kan krijgen. Hersenen en ruggenmerg zijn dan voortdurend ontstoken. Chia en Chia troffen onder de microscoop bij vrijwel alle patiënten lichte chronische ontstekingen aan in de maag. Zij hopen dat een maagbiopsie, momenteel geen standaardprocedure, een instrument kan worden voor het diagnosticeren van ME/CVS.

John K.S. Chia, Andrew Y. Chia, "Chronic fatigue syndrome is associated with chronic enterovirus infection of the stomach", Journal of Clinical Pathology, september 2007 online

Tekst: http://press.psprings.co.uk/jcp/september/cp50054.pdf