Epstein-Barrvirus kan menselijke zenuwcellen infecteren

13 augustus 2016, Studie toont aan dat Epstein-Barrvirus menselijke zenuwcellen kan infecteren

Uit een nieuwe studie is gebleken dat twee menselijke herpesvirussen, nl. Epstein-Barrvirus (EBV) en Humaan Herpesvirus 8 (HHV-8), waarvan men vroeger dacht dat ze enkel B-cellen infecteerden, ook neuronen (zenuwcellen) kunnen besmetten.

Al jaren is er indirect bewijs dat gammaherpesvirussen zoals EBV en HHV-8 zenuwweefsel kunnen besmetten. Zo zijn er EBV-virussen gevonden in het hersen- en ruggenmergvocht en het hersenweefsel van Alzheimer- en MS-patiënten. EBV staat ook in verband met een verhoogd risico op het ontwikkelen van MS.

Onderzoekers merkten EBV en HHV-8 met een groen fluorescent proteïne (GFP) en observeerden hoe ze in vitro neuroblastoomcellen infecteerden (neuronen afgeleid van een kankercellijn) . Deze bevindingen bieden bijkomend bewijs dat deze virussen mogelijk iets te maken hebben met de neurologische symptomen die deze ziektes met zich mee brengen.

De onderzoekers ontdekten ook dat aciclovir doeltreffend was in het onderdrukken van virusproductie in zenuwcellen.

EBV is ook in verband gebracht met een verhoogd risico op ME/CVS.

MEAction, 10 december 2015

© #MEAction. Vertaling Abby, redactie Zuiderzon, ME-gids.

BijlageGrootte
Studie toont aan dat Epstein-Barrvirus menselijke zenuwcellen kan infecteren.pdf558.98 KB