ErkenME opgeheven

ErkenME is op 25 oktober 2010 opgeheven. De actiegroep, aangevoerd door Christine van Reeuwijk, werd in 2009 opgericht naar aanleiding van 40 jaar erkenning van ME door de Wereld Gezondheids Raad. In de praktijk is in Nederland van deze erkenning nog altijd weinig te merken.

Op 12 mei (Wereld ME Dag) 2009 overhandigde ErkenME een petitie met 7 actiepunten aan de Commissie VWS van de Tweede Kamer. De petitie werd ondersteund door de ME/CVS Vereniging, MEdivera, Per Saldo, de CG-Raad, de Centrale Cliëntenraad UWV, arts Paul van Meerendonk en psychiater Carla Rus. De petitie werd in zeer korte tijd door 7000 burgers ondertekend, het merendeel via petities.nl. Aansluitend heeft ErkenME met zeven kamerleden gesprekken gevoerd.

Tevens zamelde ErkenME geld in voor biomedisch onderzoek. Hiermee is een deelproject van Ruud Vermeulen (CVS/ME Centrum) bij de Erasmus Universiteit Rotterdam gesteund.

De politieke activiteiten van ErkenME worden voortgezet door de ME/CVS Vereniging. Tevens loopt er een initiatief om de contacten met de politiek van alle ME/CVS-organisaties te coördineren.

De ME/CVS Vereniging spreekt op deze plaats haar grote waardering uit voor de inzet van Christine van Reeuwijk en haar kompanen, en voor alles wat zij met ErkenME hebben losgemaakt.

De website van ErkenME blijft tot april 2011 in de lucht.

Alle nieuwsberichten over ErkenME

Zie ook diverse artikelen in Lees ME.