Flyer Unrest screening AMC

Unrest AMC Screening Flyer.jpg

28 september 2017, Flyer voor de Nederlandse Premiere van de ME-documentaire UNREST

Wil je dat er meer bekendheid komt met betrekking tot ME?
Deel dit bericht dan zoveel mogelijk en nodig je eigen zorgverleners uit!

Stuur de flyer naar je arts, fysiotherapeut, UWV arts, WMO-medewerker of andere hulpverleners voor meer bekendheid voor de Nederlandse premiere van de ME-documentaire UNREST.

Dat kan ook vanaf je bed of bank:

Mail of Print de flyer uit en geef die of stuur die met een persoonlijke uitnodiging:
Mailversie flyer
Printversie flyer

en stuur meteen onderstaande info mee over Unrest:

Unrest: ME-patiënte Jennifer Brea maakt film vanaf bed

Wat doe je als je leven plots verandert omdat je een ziekte krijgt die niet wordt begrepen en je bed gebonden maakt? Filmmaakster en ME-patiënt Jennifer Brea brengt in Unrest, werkend vanuit bed, haar leven en dat van haar medepatiënten, die wereldwijd met dezelfde problemen worstelen, in beeld. In Unrest laat ze zien hoe zij en haar partner moeten dealen met de invaliderende ziekte ME die uitputting, pijn en inspanningsintolerantie veroorzaakt.  De Nederlandse première is op 13 oktober in het Academisch Medisch Ziekenhuis in Amsterdam.  Voorafgaand aan de film geven de Amerikaanse medisch psycholoog Coyne en de Nederlandse cardioloog Visser hun visie op de ziekte en behandeling van ME-patiënten en gaan in gesprek met het publiek. Unrest won verschillende prijzen op filmfestivals en is een eyeopener voor iedereen die nu nog denkt dat ME een ziekte is van psychosomatische oorsprong.

De achtentwintigjarige Jennifer Brea werkt aan haar PhD aan Harvard en zal over een paar maanden trouwen met haar grote liefde Omar als ze plots getroffen wordt door een mysterieuze koorts die haar bedlegerig maakt. Terwijl ze steeds zieker wordt start ze met een videodagboek op haar IPhone en filmt zo de zoektocht die zij en Omar maken op zoek naar een diagnose en een manier om te genezen. Daarbij stuiten ze op veel onbegrip van artsen die denken dat haar ziekte psychisch van oorsprong is.

Jennifer ontdekt de onzichtbare wereld van miljoenen patiënten die, net als zij, zoeken naar een diagnose, erkenning van hun ziekte maar vooral ook naar genezing. Zij moeten het vaak doen zonder een goede zorg, hulpmiddelen of een uitkering en steeds maar uitleggen dat hun ziekte een fysieke oorsprong heeft en niet een psychische.

Gelukkig is er hoop. Wereldwijd hebben verschillende onderzoeksgroepen aangetoond dat ME een ernstige en fysieke ziekte is. Onderzoeken naar een bloedtest die de ziekte aan kan tonen zijn in volle gang, Het begint nu hopelijk ook bij steeds meer behandelaars door te dringen dat Cognitieve Gedragstherapie en Graded Exercise Therapie (waarbij de patiënten steeds meer moeten bewegen) niet de juiste behandelmethode is en dat het de patiënten zelfs zieker kan maken. Ook worden steeds meer wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd die dit onderstrepen.

De ME/cvs Vereniging organiseert de première van de film in Nederland. Voor de film zullen de Nederlandse cardioloog en Prof. dr. F.C. Visser en de Amerikaanse gezondheidspsycholoog James Coyne (o.a. hoogleraar is aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en Professor Emeritus of Psychology bij University of Pennsylvania) hun kijk op ME en de behandeling die ME-patiënten nodig hebben. Daarbij zal ook aandacht worden geschonken aan inmiddels zeer omstreden onderzoeken gebaseerd op de vooronderstelling dat ME-patiënten kunnen opknappen of zelfs herstellen door activiteit opbouwende oefentherapie en cognitieve gedragstherapie.

Première Unrest
Datum: 13 oktober
Tijd: 12.45 tot 16:10 uur
Locatie: AMC Collegezaal 4
Adres: Meibergdreef 9, Amsterdam

Na de première zal Unrest verder reizen, soms vergezeld van lezingen door (inter)nationale en gezaghebbende ME-deskundigen uit de wetenschappelijke wereld. Zo zal er op 10 november een vertoning zijn in het LUMC in Leiden, vergezeld van een lezing door Dr. Charles Shepherd, medisch adviseur van de ME Association in het Verenigd Koninkrijk.

De film Unrest won verschillende eerste prijzen (Sundance Film Festival, Sheffield International Documentary Festival, Nashville Filmfestival en RiverRun International Film Festival).

Kaartjes a 5 euro zijn te koop in de webshop van de ME/cvs Vereniging:

Met de Gezondheidsraad die opnieuw advies uit moet brengen over de ziekte ME en met wetenschappelijke onderzoeken waarbij steeds meer duidelijk wordt over de ziekte is het de hoogste tijd dat zowel artsen als het Nederlandse publiek een beter beeld krijgt van wat de ziekte inhoudt.

[printversie]

BijlageGrootte