Forgotten Plague screening Amsterdam

forgottenplague.jpg

29 februari 2016, FORGOTTEN PLAGUE NEDERLANDSE PREMIERE AMSTERDAM

Door de redactie

Gisteren, zondag 28 februari, vond in filmhuis LAB111 in Amsterdam de vertoning plaats van de indrukwekkende Amerikaanse documentaire 'Forgotten Plague'. Dit evenement werd georganiseerd door Anil van der Zee, zelf ME-patiënt, en ondersteund door de ME/cvs Vereniging.

Forgotten Plague is een documentaire die je raakt. Het vertelt het verhaal van verschillende patiënten waaronder Whitney, de beelden van deze ernstig zieke jongeman brengen veel emoties teweeg in de zaal. De persoonlijke verhalen worden afgewisseld met interviews met vooraanstaande artsen en wetenschappers zoals Dan Peterson, Nancy Klimas en Anthony Komaroff. Zij vertellen over de huidige stand van zaken betreffende onderzoek, diagnosestelling en behandeling.

Na de documentaire houdt Prof. Visser een lezing over ME. Hij gaat kort in op onder andere de symptomen, de prognose en de behandeling. Verder vertelt hij over recente wetenschappelijke onderzoeken en heeft hij het over het middel Rituximab.

Als laatste spreekt Dr. Tuller vol emotie over zijn strijd tegen The Lancet en de PACE trial.

Hij is hoopvol dat The Lancet nog dit jaar zal besluiten om de publicatie terug te trekken.

Al met al was deze middag, die compleet uitverkocht was, een groot succes.

Een uitgebreider verslag over de documentaire en de lezingen na afloop zijn binnenkort te lezen in Lees ME.