Geaccrediteerd voor HUISARTSEN

9 september 2015, Geaccrediteerd voor HUISARTSEN

Na de internisten en kinderartsen is het ME congres op 26 september in het AMC te Amsterdam nu ook geaccrediteerd voor huisartsen.

Hoewel we geen alcohol drinken tijdens onze werkzaamheden, had de organisatie van het Nederlands ME congres toch een hier-hoort-champagne-bij gevoel toen het goed nieuws binnen kwam: het congres is geaccrediteerd voor huisartsen!

Waarom is dit nu zo’n feestelijk bericht?
En wat houdt dat eigenlijk in: accreditatie krijgen?

Om met dat laatste te beginnen: iedere arts, alle verplegers en diverse para-medici zoals diëtisten en fysiotherapeuten moeten zich jaarlijks verplicht bijscholen. Voor elke bijgewoonde nascholing krijgen zij accreditatie-punten. Niet genoeg punten gehaald? Dan mogen ze hun beroep niet meer uitoefenen.

Als je bijscholing aan bepaalde eisen voldoet, kan je als organisator de bevoegdheid aanvragen of je punten mag geven aan de bezoekers van je nascholing. Heb je die toestemming om punten aan medici te geven, dan heet dat ‘geaccrediteerd zijn’.

Je moet zoiets per beroepsgroep aanvragen. Voor internisten, kinderartsen, huisartsen, diëtisten etc. moet dat allemaal apart gedaan worden bij zogenaamde ‘accreditatie-commissies’. Voor internisten en kinderartsen was de punten-geef toestemming al verleend. Maar voor huisartsen tot voor kort nog niet.

De reden dat we zo blij zijn dat dit nu wél het geval is: zonder accreditatie komen de meeste artsen niet. Simpelweg omdat ze al druk genoeg zijn met bijscholing waar ze wél punten voor krijgen. En we hopen juist dat zo veel mogelijk huisartsen ons congres bezoeken omdat we denken dat de ME-patiënten daar veel aan zullen hebben.

Dus nu weet je waarom het nuttig is tegen je huisarts te zeggen dat hij/zij 6 punten kan halen door naar het Nederlands ME congres te komen.

Voor meer info zie
http://www.mecongres.nl/  Voor artsen en andere medici
http://www.mecongres.nl/patient/  Voor patienten en andere belangstellenden