Hearing IOM

iom.jpg
27 januari 2014, Hearing IOM, 19.00 uur (Nederlandse tijd)

Vandaag, maandag 27 januari 2014, vindt er in Washington een hoorzitting plaats van drie kwartier. Van groot belang voor de toekomst van ME in Amerika. Dus ook in heel de wereld.

ME-patiënten en hun medestanders kunnen laten horen hoe fel ze gekant zijn tegen een nieuwe op te stellen ME-ziektedefinitie van het Institute of Medicine. Deze hoorzitting is vanavond vanaf 19.00 uur live te volgen via lifestream:

Het IOM kan niet onder die zitting uit, want het is verplicht om de burgers te horen. Dat is hoe de Amerikaanse overheid over transparantie en inbreng van de burgers denkt. Drie kwartier, waarin 15 mensen elk amper drie minuten hebben om hun gefundamenteerde bezwaar tegen dit project te uiten.

Afgelopen maanden berichtten wij uitvoerig over dit voornemen en besluit van de Amerikaanse minister van volksgezondheid, Kathleen Sebelius, om het IOM (Institute of Medicine) de opdracht te geven de ziekte CFS (wij noemen het gewoon ME) te herdefiniëren. In het door het IOM naar voren geschoven panel zitten amper ter zake kundige experts op het gebied van ME. De vrees is groot dat ME ook in Amerika voor jaren nog verder verpsychologiseerd wordt, zoals vorig jaar in Nederland gebeurd is door de CBO-richtlijn.

Dit ondanks het feit dat zo’n 50 wetenschappers, gesteund door talloze patiënten en patiëntenvertegenwoordigers, hun stem tegen dit voornemen hebben verheven. Uw steun en stem voor hen, en tegen het contract met het IOM kunt a nog altijd laten horen:

Blijven tekenen. Anders tekent u voor uw eigen noodlot.