Hoe objectief is wetenschappelijk onderzoek?

20 maart 2016,  Hoe objectief is wetenschappelijk onderzoek?

een beschouwing van de pijnpunten bij het onderzoek naar ME en CVS
Door Lou Corsius

Als we de resultaten van wetenschappelijk onderzoek onder ogen krijgen, dan is al gauw de gedachte dat het waar moet zijn. Er is immers door volkomen objectieve en zeer geleerde mensen op een nauwkeurig beschreven wijze en met ideologische bezieling een onderzoek gedaan. Als dan de bevindingen ook nog eens gepubliceerd worden in een gerenommeerd wetenschappelijk vakblad, dan is het onontkoombaar: we hebben hier te maken met feiten die onomstotelijk vast staan.

Niets is echter minder waar. De afgelopen jaren hebben we heel wat schandalen gezien rondom wetenschappelijk onderzoek in de psychologie. Hoogleraar Diederik Stapel bleek zijn onderzoeksgegevens gewoon te hebben verzonnen. Veel psychologisch onderzoek (tot 85%) blijkt bij herhaling niet tot dezelfde uitkomst te leiden. In het PACE-onderzoek in Groot-Brittannië naar de behandeling bij patiënten met het Chronisch VermoeidheidsSyndroom hebben de onderzoekers onderweg de uitkomstmaten gewijzigd. Dat is een doodzonde in wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast waren er nog vele andere wetenschappelijk missers die de uitkomsten onbruikbaar maken.

Desondanks werd het onderzoek in 2011 gepubliceerd in The Lancet. De Nederlandse onderzoekers Bleijenberg en Knoop van het Nijmeegs Kenniscentrum Chronische Vermoeid-heid schreven er in The Lancet een review over. Zij maakten geen melding van de missers en dikten de positieve uitkomsten nog eens extra aan. Waarom was dat? En hoe kon het zijn dat de Lancet dit niet corrigeerde?

BijlageGrootte
Hoe objectief is wetenschappelijk onderzoek.pdf386.64 KB