Hoogervorst weinig buigzaam

Minister Hoogervorst

Ondanks druk van alle partijen heeft minister Hoogervorst de Vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sportcommissie VWS weinig toegezegd. Hij blijft weigeren ME als ziekte te erkennen. Volgens Hoogervorst is het erkennen van ziektes geen taak van de politiek. De commissie vond dat de minister dan de gevolgen van het telkens etaleren van zijn persoonlijke mening, dat ME geen ziekte is, schromelijk onderschat. Uiteindelijk zei Hoogervorst toe,  met zijn collega De Geus te overleggen over een nieuwe brief aan de UWV.

De commissieleden hadden de persberichten van de ME en CVS Vereniging en de Steungroep ter harte genomen, evenals de vele brieven van individuele patiënten. Het onderzoek van John Gow c.s. in Schotland werd meermalen genoemd (SP en D'66). De VVD gaf daarbij aan dat, waar wij nadrukkelijk om hadden gevraagd, het beschikbare onderzoeksgeld ook mag worden besteed aan buitenlandse onderzoekers. De LPF rekende voor dat de stelling dat CGT 70% succes scoort niet klopt.

De volledige commissie VWS vond dat het onderzoeksgeld straks ook aan andere onderwerpen mag worden besteed dan CGT, en dat ME/CVS, en niet LOK, de basis moet zijn. Hoogervorst reageerde niet. We zullen dus de opdrachtformulering aan ZonMW moeten afwachten. In het najaar organiseert ZonMW een werkconferentie waar wij als patiëntenvereniging voor zullen worden uitgenodigd.