Hoopvol nieuw diagnostisch hulpmiddel

4 juni 2014, Hoopvol nieuw diagnostisch hulpmiddel voor mensen die lijden aan ME/cvs en fibromyalgie

Onderzoekers uit Utah zijn een definitieve bloedtest aan het ontwikkelen om artsen te helpen ME/cvs beter te kunnen diagnosticeren en behandelen. Ook zet een plaatselijke arts vaart achter de bouw van een speciale kliniek voor behandeling van deze ziektes.

SALT LAKE CITY ---- Matt Remes verhuisde met zijn familie naar Utah om zijn droom Olympisch skiër te worden waar te maken. Maar voordat hij er aankwam, maakte zijn lichaam al andere plannen.

Artsen weten niet wat er is gebeurd met de nu 15-jarige Park City student, maar kwamen tot de conclusie dat Remes lijdt aan ME/cvs, een ziekte die niet goed wordt begrepen maar die hem wel belet dingen te doen die andere tieners kunnen - vooral jongens die van nature zo veerkrachtig en uitzonderlijk competitief zijn als Remes.

“ Ik was gewoon zo moe en ik begreep niet waarom,” zegt Remes. Zijn knokige knieën en magere enkels lijken op die van iemand die half zo oud is als hij.

Gelukkig voor hem en voor de meer dan één miljoen patiënten met de grotendeels niet erkende ziekte in de Verenigde Staten heeft een onderzoekersechtpaar aan de Universiteit van Utah een manier gevonden om die concreet te kunnen verklaren. Lees verder ...

BijlageGrootte
Hoopvol nieuw diagnostisch ......pdf440.38 KB