Immuunsysteem reageert anders bij ME

Het immuunsysteem van ME-patiënten is anders actief dan bij patiënten met bijvoorbeeld burnout of schizofrenie, aandoeningen waarbij eveneens sprake is van ontstekingen in de hersenen. Dit blijkt uit het onderzoek dat professor Hemmo Drexhage verricht op het Erasmus Medisch Centrum.

Op de Landelijke ME Informatiedag van 12 mei 2011 in Antropia (Driebergen) toonde Drexhage de resultaten van de tweede fase van zijn onderzoek. Daarvoor waren 17 vrouwelijke ME-patiënten, allen met een bewezen Pfeiffer-achtergrond, en 10 burnout-patiënten doorgestuurd door Ruud Vermeulen van het CVS/ME Centrum, die zelf ook op de door de ME/CVS Vereniging en MEdivera georganiseerde dag aanwezig was. Deze participatie in het project van het Erasmus MC werd mogelijk door de inzamelingsacties van ErkenME.

Soortgelijke bevindingen kwamen ook naar voren in een nieuwe studie van het Whittemore Peterson Institute onder ME/CVS-patiënten bij wie een besmetting met het retrovirus XMRV was vastgesteld. Zij vonden 10 cytokines en chemokines waarvan de activering kenmerkend lijkt voor de ziekte. Lombardi c.s. spreken nu al van een onderscheidbare ontstekings-signatuur. Drexhage en Vermeulen zijn voorzichtiger dan het WPI: zij willen de Rotterdamse resultaten eerst internationaal bevestigd zien. In tegenstelling tot het Erasmus MC, heeft het WPI alleen een vergelijking gemaakt met gezonde controles, en nog niet met andere aandoeningen.