Indrukwekkende openingsspeech van de Noorse Minister President

2 juli 2015, Minister President Noorwegen geeft openingsspeech bij ME-awareness event

Voor de internationale ME-awareness dag op 12 mei werd er door de groep uit Oslo & Akershus van de Noorse ME Vereniging een kunst- en handwerkexpositie gehouden met steun van de Noorse regering.

De dag kende een heel belangrijke gast: minister-president Erna Solberg die het gebeuren opende met een bevlogen toespraak over ME. Op het Noorse tv-nieuws waren later clips en een interview met haar te zien.

Zeventig ME-patiënten uit heel Noorwegen schonken 700 kunst- en handwerkartikelen die in totaal 70.000 Noorse kronen (ruim € 8.000,=) opbrachten voor onderzoek naar ME in het Haukeland Universiteitsziekenhuis in Bergen, waar de researchers Fluge en Mella onderzoek naar rituximab aan het doen zijn.

Minister-president Solberg gaf tijdens haar bezoek toe dat ME-patiënten door de jaren heen heel erg verwaarloosd zijn door de gezondheidszorg en zei dat dat zo niet langer kon. “Wij hebben deze groep niets te bieden gehad en zij zijn tegen achteloosheid door de gezondheidszorg aangelopen. Dat komt doordat er veel vooroordelen waren ten opzichte van deze ziekte. Dat die het gevolg zou zijn van een psychologische, haast zelf gewenste ziekte”, zei Solberg in haar interview met de NRK, de Noorse nationale televisie. “Dat is echt een schande. De patiënten zijn respectloos behandeld, alleen omdat wij niet voldoende kennis hadden. Het ergste is nog dat wij ook niet erg hard gewerkt hebben om aan die kennis te komen. Het is belangrijk dat de gezondheidszorg ME-research tot een prioriteit maakt”.

BijlageGrootte
Minister President Noorwegen.pdf227.09 KB