Jonge mantelzorgers gezocht voor het programma Bikkels

7-11-2013, Jonge mantelzorgers gezocht voor het programma Bikkels

Dringende oproep aan ME-patiënten met kinderen die een vorm van mantelzorg leveren

Weer een unieke kans om de ernst van ME onder de aandacht te brengen

Na een succesvol eerste seizoen van Bikkels – de documentaireserie over jonge mantelzorgers die dit najaar op Villa Achterwerk werd uitgezonden – zijn de makers ervan op zoek naar kinderen die willen meewerken aan het tweede seizoen. Vanaf 1 maart worden er zeven nieuwe afleveringen uitgezonden, waarin het bijzondere leven van kinderen tussen de (ongeveer) 8 en 13 jaar die dagelijks voor iemand zorgen, geportretteerd wordt.

De makers willen voelbaar maken hoe het voor deze kinderen is om op jonge leeftijd al grote verantwoordelijkheid te dragen. Ze kiezen niet voor het zorgen, het is een noodzakelijk maar voor hen ook logisch onderdeel van hun leven. Hoe ziet hun leven eruit? Wat maakt het leuk, en wat minder leuk? Hoe kijken hun vrienden er tegen aan? Wat is er nou precies anders? Wat betekent vrijheid voor ze? En waar halen ze hun kracht vandaan? In iedere aflevering volgen we een jonge mantelzorger en laten de twee verschillende werelden zien waar hij of zij in leeft. (Veer)kracht en doorzettingsvermogen staan centraal in de portretten van de jongeren, die een positief gevoel achterlaten bij de kijker en dicht bij de belevingswereld van de jonge mantelzorgers komen. De kijker leert de wereld van deze bikkels kennen en begrijpen.

Vorig seizoen zijn al een aantal ziektebeelden belicht. Dit seizoen zouden de makers graag aandacht willen besteden aan een gezin waarbinnen ME/cvs centraal staat. Hierbinnen volgen zij dan dus specifiek een kind tussen de 8 en 13 jaar dat actief, dagelijks en duidelijk zorg draagt voor een broertje, zusje, of ouder met ME/cvs. Dit ziektebeeld wordt nog niet volledig erkend, waardoor de druk op de directe omgeving om de toch nodige zorg te leveren extra groot is. Helemaal nu door bezuinigingen steeds meer taken op de schouder(tje)s van mantelzorgers worden overgeheveld.

In deze fase zijn de makers bezig met de research: ze gaan dus nog niets filmen! Wel zouden ze graag een keer vrijblijvend telefonisch spreken met (de ouders van) deze kinderen.

We zijn ons ervan bewust dat het vaak gevoelige situaties betreft, en zullen uiteraard vertrouwelijk omgaan met het contact.

De eerste serie Bikkels is terug te zien op http://www.vpro.nl/kijk/bikkels.html.

Meld u aan of krijg meer informatie via contact@me-cvsvereniging.nl

Of kunt u contact opnemen met: 073 6425864  of 06 19710184

en eventueel met

Daan Bol (020-3143134)  of  Jeroen Pool (020-3143203)