Justina Pelletier naar huis

18 juni 2014, Justina Pelletier naar huis

Half maart berichtten wij u over de nu 16-jarige Amerikaanse ME-patiënte Justina Pelletier, (http://www.me-cvsvereniging.nl/karina-justina) die net als Karina Hansen in Denemarken tegen haar eigen wil en die van haar ouders in totaal 16 maanden en twee verjaardagen door de staat onder voogdij werd gesteld en in het Boston Children’s Hospital was opgenomen.

Vandaag mag zij naar huis.

Drie maanden geleden vond de betrokken rechter nog dat de ouders daar niet geschikt voor waren en verlengde hij de staatsvoogdij. Dankzij nog intensiever lobbyen van een top gezondheidsambtenaar van de gouverneur van Connecticut is dat besluit gister door hem teruggedraaid. De kwestie was hoogst omstreden. Twee diagnoses van artsen van twee van de best aangeschreven ziekenhuizen van Boston stonden lijnrecht tegenover elkaar en waren de spil van uitgebreide nationale en zelfs internationale aandacht.

Justina, die haar vreugde niet op kon, antwoordde op de vraag wat zij de eerste dag thuis ging doen, dat zij uitgebreid met haar honden gaat spelen, in hun zwembad zwemmen en vrienden bezoeken. En ook iets wat zij in het instituut nooit mocht doen: uitslapen.

De kinderbescherming van de staat Connecticut, die vorige zomer de ouders van Justina beschuldigde van kindermishandeling en daar ook een procedure voor opstartte, zal niet tussenbeide komen.

In februari 2013 haastte Justina’s moeder zich naar het Boston Childrens’Hospital omdat haar dochter aan kritische symptomen van de mitochondriële ziekte leed waarvoor zij al een jaar behandeld werd. Binnen drie dagen oordeelde de staf van het ziekenhuis dat zij vooral leed aan een somatoforme aandoening. Toen de ouders hun beklag deden dat het ziekenhuis ineens van behandeling veranderd was, rapporteerde dat bij de staat verdenkingen van kindermishandeling. Op Valentijnsdag 2013 werd Justina met spoed onder staatsvoogdij gesteld.

Andere kinderziekenhuizen hebben de ervaring dat de beste benadering in zulke gevallen van een moeilijk te diagnosticeren aandoening is om een zo breed mogelijke consultatie te doen, waarbij zelfs leraren en raadgevers betrokken worden, voordat gerapporteerd wordt bij de staat. Volgens het Children’s hebben de ouders dat verhinderd door de zaak te laten escaleren. Overigens waren zij en de betrokken rechter niet de enigen die het gedrag van de ouders van Justina tijdens de procesgang laakten. Niettemin waren zij en andere critici niet in staat om ook maar enige vooruitgang in Justina’s fysieke gezondheid aan te tonen gedurende de lange tijd dat zij uit huis was geplaatst.

“Het is een heerlijk gevoel om dit meisje weer naar huis te kunnen zien gaan”, zei de advocaat van Justina’s ouders. “Naar we hopen gaat ze nu heel erg vooruit, want dit is juist wat ze nodig had”.

Bron: The Boston Globe