Karina Hansen – gijzelaar van de Deense psychiatrie

12 februari 2015, Karina Hansen – gijzelaar van de Deense psychiatrie

Karina Hansen is een Deense, vijfentwintig jaar oude ernstig zieke ME/patiënte.

Ongelukkig genoeg is haar verhaal geen doorsnee ME-verhaal.
Vanaf haar zestiende vocht Karina met hulp van haar ouders tegen een onbekende ziekte. Uiteindelijk kreeg ze te horen dat ze ME had, al werd die diagnose nooit officieel gesteld. De behandeling die zij daarop kreeg, maakte haar alleen zieker. Zodoende werd haar moeder haar fulltime zorgverlener.

In Denemarken worden mensen met ME beschouwd als lijders aan een ‘functionele stoornis’, en worden ze behandeld met GET, CGT en antidepressiva. Door ME-patiënten zo te behandelen lopen zij vanwege het PENE (PEM)-effect daarop de kans dat hun ME overgaat in zeer ernstige ME. Dat overkwam ook Karina toen ze in 2008 werd opgenomen in een artritis-kliniek.

In 2010 werd Karina opnieuw onder druk opgenomen in een ziekenhuis. Tegen die tijd leed ze al aan alle bekende ME-symptomen en was bovendien overgevoelig voor licht en geluid. Tijdens dat verblijf maakte een arts de aantekening dat ze niet depressief was en geen enkel teken van psychose vertoonde. Daarom was er geen enkele reden om haar op psychische gronden te laten blijven en moest haar worden toegestaan naar huis te gaan. Twee weken later kreeg zij officieel de diagnose ME.

Ik herinner me dat ik in het begin van 2012 las over een jonge vrouw (op dat moment was nog niet bekend hoe zij heette) die door een Deense psychiater, Per Fink, onder druk werd gezet om opgenomen te worden in zijn psychiatrische kliniek, het Hammel Neurocenter in Hammel, Jutland. Maar hij weigerde te vertellen waaruit haar behandeling zou bestaan.

Dat herinnerde me aan de casus van de ernstig zieke Britse ME-patiënte Sophia Mirza die in 2005 met geweld uit huis werd gehaald door maatschappelijk werkers en psychiaters, en werd onderworpen aan intensieve GET/CGT-behandelingen. Dat leidde triest genoeg tot haar voortijdige dood. De lijkschouwer verklaarde dat haar doodsoorzaak ME/cvs was die verder was opgevlamd door haar psychiatrische behandeling (over PEM was in die dagen nog niets bekend).

Karina en haar ouders huurden een advocaat, kregen de zeggenschap over Karina en wisten de plannen van Per Fink zo te verijdelen. Waarop Per Fink het Deense ministerie van volksgezondheid schreef en vroeg Karina’s ouders het recht over haar te ontnemen.

Op 12 februari 2013 kwam hij onaangekondigd terug waarbij hij werd vergezeld door vijf agenten, twee artsen, twee maatschappelijk werkers en een slotenmaker. Karina’s moeder werd elk handelen onmogelijk gemaakt en de bedlegerige Karina werd met geweld van haar bed gelicht terwijl ze smeekte bij haar ouders te mogen blijven.

Sinds die tijd is aan de zeggenschap over haar van haar ouders voorbij gegaan en heeft Per Fink een wettelijk voogd weten aan te stellen die alle rechten van Karina’s gezin over haar heeft overgenomen. Hij heeft ook alle verzoeken van haar ouders om haar tijdens verjaardagen en kerstmis te mogen bezoeken afgewezen.

Per Fink heeft Karina’s ME-diagnose ongedaan gemaakt en vervangen door een onbekende psychiatrische diagnose. Het aanbod van de Britse ME-expert en kinderarts dr. Nigel Speight om een second opinion van haar ME-diagnose te geven, wees hij af.

Vandaag, 12 februari 2015, is Karina op de kop af twee jaar gegijzeld door Per Fink. Zonder enige hoop op haar vrijlating heeft Karina onze hulp dringend nodig. Vergeet haar alsjeblieft niet!

Michael Evison, Brits ME-patiënt

Noot: Er is nog altijd een petitie gaande om Karina vrij te laten:https://secure.avaaz.org/…/petiti…/Justice_for_Karina/share/

Voor meer info zie ook: http://www.me-cvsvereniging.nl/karina-haar-huis-gehaald
http://www.me-cvsvereniging.nl/karina-hansen en vooral http://www.me-cvsvereniging.nl/karina-hansen-26-jaar, waarin een oproep om Karina kaarten te sturen met het advies die naar haar ouders te sturen omdat twijfelachtig is of ze ze op de plek waar zij momenteel opgenomen is (een revalidatie kliniek voor personen met o.a. klachten door hersenbeschadigingen) krijgt.

Niettemin nogmaals beide adressen:
Karina Hansen
Tagdækkervej 10
8450 Hammel
Denemarken

of naar haar ouders:

Per og Ketty Hansen
Kløvermarken 8
7500 Holstebro
Denemarken

Betuig je steun, maar blijf correct. Klaag Per Fink zijn collega’s niet aan, laat Karina en haar ouders alleen weten dat haar zaak wereldwijd in de schijnwerpers staat.