Landelijke actie week 29 april t/m 5 mei

19 februari 2013, Landelijke actie week 29 april t/m 5 mei

Geef een paar uur van uw leven om de dood van anderen te helpen voorkomen

Om ME (Myalgische Encephalomyelitis) en de ernstige gevolgen van deze ziekte op de politieke agenda te krijgen, is er een petitie gestart: "Erken ME". Als er minstens 40.000 handtekeningen opgehaald worden voor dit burgerinitiatief, is de politiek verplicht dit onderwerp te behandelen. De petitie vraagt om erkenning, het toekennen van de zorg en hulpmiddelen die ME-patiënten nodig hebben, en om onderzoek naar ME.

Van 29 april t/m 5 mei is er een landelijke actieweek voor de petitie. Wij hebben daar heel veel vrijwilligers voor nodig. Help ons die 40.000 handtekeningen te bereiken!

ME is een ernstige, soms dodelijke ziekte. Veel patiënten zijn huis- of zelfs bed-gebonden. Het optillen van een kopje thee is vaak te zwaar. Van een trap lopen moeten zij dagen bijkomen. Een aantal van hen ligt in een donkere kamer, omdat licht en geluid pijn doen. Een kwart van alle patiënten verslechtert steeds verder. Onder vaak verschrikkelijke pijnen. Kijk, om een klein beeld te krijgen van de ernst van de ziekte, naar dit filmpje: https://www.youtube.com/user/VftSFilm?feature=watch

Patiënten worden soms gedwongen therapieën te volgen waardoor ze juist zieker worden. Anders krijgen ze bijvoorbeeld geen uitkering. Of geen noodzakelijke hulpmiddelen, zoals een simpele rolstoel.

Door het gebrek aan erkenning lijden tienduizenden ME-patiënten in Nederland onnodig en zijn vele patiënten gedoemd aan de gevolgen van deze ziekte te sterven!

Help ons dit te stoppen

Een groep patiënten is begonnen met deze petitie. (http://deziekteME.nl/). Wij, voornamelijk zelf patiënt, zijn niet of nauwelijks in staat om zelf handtekeningen te verzamelen. Daarom hebben we mensen nodig die dat voor ons kunnen doen!

Als vrijwilliger krijgt u van ons via de mail een petitiepakket toegezonden. Hierin vindt u informatie over ME en over de petitie. De gemailde bestanden kunt u uitprinten en in een mapje doen. Met dat mapje kunt u handtekeningen gaan verzamelen: op uw werk, bij uw familie, vrienden, op de sportclub of bij uw hobbyclub. Of in een winkelstraat, of winkelcentrum. Of met een kennisgeving vooraf, langs de huizen in uw buurt.

Bent u niet in staat om de straat op te gaan maar wilt u toch uw steentje bijdragen? Help ons dan met het verspreiden van de petitie door deze te mailen, twitteren of een bericht op Facebook te plaatsen en zo al uw vrienden de petitie te laten ondertekenen. Of vraag een petitie-pakket aan en geef deze mee aan familie en vrienden zodat zij op hun werk, verenigingen of van vrienden ook handtekeningen voor u kunnen verzamelen.

Wil u ook bijdragen om de ziekte ME te erkennen en voor de patiënten een draaglijker bestaan te creëren? Geeft u zich nu op door een email te sturen aan ingridverhulst@hotmail.com

Tip: Gaat u gezellig met een vriend of vriendin handtekeningen verzamelen op een vrijmarkt, of op een andere voor Koninginnedag georganiseerde activiteit? Of helpt u mee op bevrijdingsdag? Zodat ME-patiënten binnen 10 jaar een leven vrij van ME kunnen leven?

Help MEe!
Onze dank is GROOT!