Lees ME 21

Cover Lees ME 21 -228 mb.JPG

Lees ME 21 is verschenen!

Lees ME 21 is het winter/kerstnummer van ons verenigingsblad en de vierde editie van dit jaar. Op het voorblad prijkt een dierbaar vriendje dat zich vooral 's winters dicht bij huizen waagt. Het is een symbool voor hoop.

In de rubriek Sprokkelnieuws leest u over wereldwijd protest door vele deskundigen op biomedisch gebied tegen nieuwe Amerikaanse CVS-criteria en over inkomensverlies door het afschaffen van de Wet tegemoetkoming chronische zieken en gehandicapten (Wtcg) in 2014. Verder leest u een update over de petitie van de groep ME Den Haag. Op 29 oktober hebben ze 53958 handtekeningen overhandigd aan de Tweede kamer! Wij tonen u een impressie van deze heuglijke gebeurtenis. In de rubriek ‘Hoe staat het nu met’ wordt een update gegeven over de laatste ontwikkelingen rondom de richtlijn voor CVS, die sinds 20 februari 2013 een feit is. Op de jongerenpagina wordt ingegaan op hoe Wajong precies werkt vanaf het moment van een aanvraag. De rubriek Wetenschap is terug met deel 1 van een artikelenreeks over de ziekte van Lyme, die de laatste tijd vaak in verband wordt gebracht met ME. In ons zomernummer van 2014 verschijnt deel 2.

Voor de feestdagen zijn er creatieve en algemene tips verzameld. Columniste Floor verandert in zwarte Piet, columniste Monique gaat kerst ineens leuk vinden en Rinus pleit voor een wandeling door een berglandschap (inclusief de dalen!). Natuurlijk gaat elke column weer vergezeld van een grappige cartoon of tekening. In de rubriek ME/cvs & Hobby schrijft Eelco aansprekend over hoe het fotovirus hem te pakken heeft. Hij zoekt de schoonheid van het verval. De rubriek Complementair komt terug met het tweede deel over zelfacupunctuur zonder naalden, ditmaal met een handleiding om het zelf eens te proberen.

De winter is vaak een seizoen van films kijken. De filmbespreking van Intouchables toont weer eens aan dat het belangrijk is dat men door de beperkingen heen de mens blijft zien. Deze opsomming is nog niet uitputtend, het is weer een Lees ME bomvol interessante bijdragen geworden!

Wilt u graag de volledige versies van Lees ME in uw brievenbus ontvangen? Wordt dan lid van de ME/cvs Vereniging
Als lid ontvangt u ons blad vier maal per jaar. Het lidmaatschap loopt per kalenderjaar.

De redactie van Lees ME wenst u fijne kerstdagen toe en een prachtig 2014, met hopelijk veel wetenschappelijke en maatschappelijke vooruitgang op het gebied van ME en cvs en veel grote en kleine dingen om van te genieten.

BijlageGrootte
Cover Lees ME 21 -228 mb.JPG228.46 KB