Lees ME 26

LM26-vbkleinst.jpg

Lees ME 26 is verschenen!

Bekijk hier de beknopte versie

In deze laatste dagen van december staat de redactie met Lees ME 26 stil bij alle gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Het was absoluut een bewogen jaar, met veel grote mijlpalen maar helaas ook diepe dalen.

Een grote mijlpaal binnen de vereniging was het Nederlands ME Congres wat op 26 september in het AMC plaatsvond. De dag was een groot succes met een hoge opkomst zowel door medici als door patiënten. Alice bezocht het congres en schreef een verslag van deze dag dat u terugvindt op pagina 12.

De diepe dalen waar wij bij stil willen staan, waren het overlijden van Ingeborg Geuijen afgelopen augustus en van Marije van der Veen in oktober. Ter ere van beide hebben we een in memoriam in deze Lees ME.

Met Sprokkelnieuws blikken we terug op nationale en internationale ontwikkelingen op medisch vlak en de erkenning van ME in 2015.

De maand december staat voor veel mensen in het teken van familie en gezelligheid. Voor ME-patiënten betekent deze maand ook vaak grenzen bereiken. Hoe kunt u deze tijd het beste doorkomen? U leest het in Praktische en Mentale Kersttips.

Over familie gesproken; hoe is het om moeder te zijn van een kind met ME? Of zoals in het geval van Liesbeth: drie kinderen met ME? Zij vertelt in een openhartig interview over haar ervaringen in de rubriek ME&Ouderschap.

De winter is de periode om eens lekker in een goed boek weg te kruipen, dus in deze Lees ME staan maar liefst twee boekbesprekingen. Mieke bespreekt het 'Ik had nog niet dood gehoeven', het emotionel boek dat is samengesteld door Francis Verreck over haar goede vriendin Denise de Hoop. Aansluitend vindt u het interview dat Mieke met Francis had.  Aukje schrijft een bespreking over het boek 'Rust voor je rug' waarin het belang van het juiste bed besproken wordt.

In the Spotlight staat Ynske Jansen van de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid, die dit jaar twintig jaar bestaat. Voor hen is dit jubileum een bijzondere mijlpaal waar vele ME-patiënten steun en advies hebben kunnen vinden.

Gea sprak met Nicky die ondanks haar ziekte en na jarenlang strijd met het UWV haar roeping als dierentolk heeft gevonden.

De rubriek Behandelmethoden staat deze keer in het teken van Low Dose Naltrexone. Wat weten we eigenlijk over dit medicijn? U leest het op pagina 28.

Van onze columnisten krijgen we deze keer een column in feestdagenstijl, waarbij de columns van Floor en Monique voor het laatst voorzien zijn van prachtige illustraties gemaakt door Alies Meerman. Wij danken Alies hartelijk voor haar geweldige jarenlange inzet voor Lees ME!

De redactie wenst u fijne feestdagen met uw dierbaren en vooral meer erkenning, biomedische doorbraken en daarmee een beter vooruitzicht voor allen in 2016.

Verder bedanken wij alle mensen die een bijdrage hebben geleverd aan Lees ME in 2015 en gaan wij met alle plezier, soms met vallen en opstaan, door in 2016 met wederom vier nummers.

Alice, Ellen, Gea, en Pauliene

Een los nummer van Lees ME kost € 5,50 inclusief verzendkosten binnen Nederland.Voor uw bestelling gaat u naar: www.mijnwebwinkel.nl/winkel/mecvsvereniging

Wilt u voortaan de nieuwe nummers automatisch in uw brievenbus ontvangen én de ME/cvs Vereniging ondersteunen in haar activiteiten voor ME-patiënten? Word dan lid van de ME/cvs Vereniging: http://www.me-cvsvereniging.nl/formulier/aanmelden-lid

BijlageGrootte