ME Global Chronicle 9 (februari 2015) uit

global chronicle, front cover.jpg
17 febr 2015, ME Global Chronicle 9 (februari 2015) uit

Vandaag is naar honderden patiënten, patiëntenorganisaties en wetenschappers over heel de wereld het negende nummer van het Engelse digitale tijdschrift ME Global Chronicle verzonden.

Wie belangstelling voor dit gratis tweemaandelijkse tijdschrift heeft, kan zich opgeven via subscribe@let-me.be  Hier is de link naar het net uitgebrachte nummer: http://let-me.be/request.php?16

Verheugend is dat steeds meer ontvangers mee gaan werken aan het leveren van materiaal voor de volgende uitgave, want dat is juist de opzet van het blad: er een wereldwijde uitwisseling en podium van te maken om tot een aan kracht winnende stem te komen ter erkenning van en vermeerdering van kennis over ME.

Aan dit nummer leverde dr. Lucinda Bateman een nogal opmerkelijke bijdrage.
Wie de gebeurtenissen op ME-gebied in de Verenigde Staten heeft gevolgd, is bekend met het spraakmakende IOM-rapport dat dinsdag 10 februari is gepresenteerd door drie leden van de IOM-werkgroep. Een van hen was dr. Bateman. Daarbij komt de werkgroep met een nieuwe naam voor de ziekte ME (SEID, zie http://www.me-cvsvereniging.nl/s-e-i-d-nieuwe-wijn-oude-zakken-oude-wijn-nieuwe ) , met nieuwe diagnose-criteria en met aanbevelingen voor de toekomst voor het Amerikaanse ministerie van volksgezondheid (HHS).
Het rapport heeft sindsdien voor grote controverses gezorgd binnen de ME-community over heel de wereld. Dr. Bateman heeft de redactie van de ME Global Chronicle een nota van toelichting met vijf punten toegestuurd (zie blz. 24 van http://let-me.be/request.php?16).  Daarbij nodigt zij iedereen uit daar op te reageren om zo tot een dialoog te komen over het rapport (http://let-me.be/request.php?14, Powerpointversie http://let-me.be/request.php?15 ).

De ME Global Chronicle zal alle reacties kanaliseren en zo nodig met een of meer extra edities komen om de dialoog gaande te houden.

Het spijt de redactie dat deze niet toegankelijk is voor hen, die het Engels niet of onvoldoende machtig is of niet veel informatie in zich op kunnen nemen, en zij vraagt begrip voor de ondoenlijkheid een rapport van meer dan 300 pagina’s en wellicht een stroom van mails met woord en wederwoord te vertalen.

We zullen proberen details die in het oog springen tijdens de discussie in het Nederlands op deze FB-pagina en deze site  te publiceren.

Eddy Keunincx
Rob Wijbenga