ME veroorzaakt door hersenschade als gevolg van virus

Bron: De Volkskrant (en verder: Spits, RTLnieuws)
Datum: 2 maart 2006
URL: Volkskrant artikel 234917 | Telegraaf | Sp!ts | NU.nl | Planet | originele persbericht

'ME veroorzaakt door hersenschade als gevolg van virus'

Sydney - Het chronisch vermoeidheidssyndroom ME wordt mogelijk veroorzaakt door hersenschade die het gevolg is van hoge koorts bij een virusinfectie. Dat meldden Australische onderzoekers donderdag in het tijdschift Journal of Infectious Diseases [volledige artikel].

Het zou gaan om het Epstein-Barr-virus, gerelateerd aan de ziekte van Pfeiffer, waarmee zeker driekwart van de bevolking in aanraking is geweest. Niet het virus zelf, maar de hoge koorts die sommige zieken krijgen, zou verantwoordelijk kunnen zijn voor de opkomst van ME. Sommige patienten zouden nooit helemaal herstellen van de schade die de koorts aan het brein aanricht.

De Australiërs baseren hun bevindingen op een onderzoek onder 39 mensen die een acute koortsaanval hebben gehad na een infectie met het Epstein-Barr- virus. Acht van hen ontwikkelden later het chronisch vermoeidheidssyndroom.

ME-patiënten zijn onder meer erg moe, slapen slecht en hebben concentratieproblemen. Volgens de onderzoekers spreken hun bevindingen de theorie tegen dat mensen met het syndroom aanstellers zijn en dat hun ziekte psychisch is. 'ME is echt', aldus professor Andrew Lloyd van de universiteit van New South Wales donderdag tegen het Australische persbureau ABC.