ME/cvs, conditieverlies, inspanning en herstel

30 aug 2013, ME/cvs, conditieverlies, inspanning en herstel

Verslag van de CDC-lezing van dr. Nancy Klimas in januari 2013

Dr. Nancy Klimas is klinisch immunologe en leidt het Institute for Neuro-Immune Medicine aan de Nova Southeastern University in Florida, VS. Zij houdt zich al meer dan 25 jaar bezig met ME/cvs.

Zij was zich ervan bewust dat ze zich op gevaarlijk terrein begaf toen ze tijdens een door de CDC* gesponsord seminar op internet haar lezing over “Inspanning en ME/cvs” begon.

Dr. Klimas merkte op dat onderzoeken naar tijdgerelateerde genexpressie het fascinerende en misschien wel absoluut cruciale gegeven hebben onthuld dat  tijdens inspanning bij ME/cvs  het autonome zenuwstelsel eerst vol loopt en vervolgens het immuunsysteem naar beneden trekt. Dit “tankmoment” van het autonome zenuwstelsel vindt plaats wanneer het lichaam overschakelt van de aerobe naar de anaerobe stofwisseling; deze omschakeling vindt voor veel mensen met ME/cvs sowieso veel te vroeg plaats.

Doordat  het autonome zenuwstelsel de reactie van het immuunsysteem veroorzaakt,  was het geen verrassing te horen dat dr. Klimas, een ervaren immunologe, erop focust om eerst het autonome zenuwstelsel weer op de rails te krijgen.

Via het Klimas/Sol oefenprogramma, met als doel het aerobe functioneren weer te normaliseren. Lees verder...

BijlageGrootte
Klimas talk cdc.pdf483.16 KB