ME/CVS verlaagt levensverwachting!

Annet Whittemore laat een ernstige boodschap achter op Youtube: ‘ME/CVS-patiënten gaan gemiddeld 25 jaar eerder dood dan ‘normale´ mensen´.

Whittemore is de oprichter van het Annet Whittemore Peterson Institute, een neuro-immunologisch instituut in Reno, Nevada (VS). De doodsoorzaak van de ME/CVS-patiënten is veelal kanker, hartfalen of suïcide. Overigens was het suïcidepercentage hoger dan in vergelijkbare bevolkingsgroepen. Whittemore verwijst naar een onderzoek van prof. Jason uit 2006 waaruit deze resultaten naar voren komen. Meer onderzoek is nodig, want dit kleinschalige onderzoek aan de hand van zogenaamde 'memorial lists' (lijsten van overledenen en hun doodsoorzaken) kent methodologische beperkingen en is wellicht niet helemaal compleet of representatief.

Whittemores instituut zal ook vertegenwoordigd zijn op het congres ‘Invest in ME´ (23/5/2008) in Londen in de persoon van moleculair bioloog dr. Judy Mikovits. Tijdens het congres staan het bestaan van subgroepen binnen ME/CVS en de behandeling ervan centraal. Ook prof. Jonathan Kerr, de genonderzoeker die onlangs zeven subgroepen ME/CVS-patiënten heeft onderscheiden, zal daar van de partij zijn.