Het Medicijn

23 april 2015, Het Medicijn

Een ME/cvs geschiedenis met Rituximab door Jorgen Jelstad

“Ze ontdekten al snel dat nieuwe ideeën in de wetenschap niet altijd met open armen ontvangen worden – zelfs als de oude niet werken.”
Switch off, switch on, The National, 2009.

2004 : Patiënt Nul
Anne Katrine wandelt de kankerafdeling in het Haukeland University Hospital in Bergen (Noorwegen) binnen in 2004 voor een behandeling tegen de lymfomen die de dokters een jaar eerder ontdekten. Na vier ronden chemotherapie leek de kanker verslagen te zijn maar opeens kwam de kanker terug en nu komt ze binnen voor haar tweede behandelingsregime.

Anne Katrine heeft ook ME/cvs sinds ze in 1997plotseling mononucleose (de ziekte van Pfeifer) kreeg. Ze was meerdere jaren grotendeels huisgebonden met spierpijn, slaapproblemen en grote cognitieve moeilijkheden. Een overweldigend ziektegevoel en dito vermoeidheid maakten het haar onmogelijk langer dan enkele korte momenten haar huis uit te gaan.

Vijf weken na de start van haar lymfomenbehandeling gebeurde er iets onverwachts. Opeens merkte ze een duidelijke verbetering in alle ME/cvs-symptomen waar ze al meer dan zeven jaar last van had. Zoiets had ze nog nooit ervaren. Haar tienerzoon had haar ooit gezegd dat hij niet zeker wist of hij het wel aankon om samen te leven met een moeder die zo ziek was als zij. Nu konden ze samen op vakantie naar Turkije.

BijlageGrootte
Het Medicijn.pdf410.44 KB