Medische gegevens delen via het LSP (Landelijk Schakelpunt)

27 november 2014, Medische gegevens delen via het LSP (Landelijk Schakelpunt) (de 'opvolger' van het EPD of elektronisch patiëntendossier)

Als u bij uw huisarts of apotheek bent kan het zijn dat ze u vragen een formulier van de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ) te ondertekenen. Met dit formulier kunt u zorgverleners toestemming geven om uw medische gegevens met andere zorgverleners te delen.

Dat kan handig zijn als u bij een andere arts of een andere apotheek terechtkomt, bijvoorbeeld in het weekend of als u ergens anders bent. Maar ook bv als u naar het ziekenhuis moet. Zij kunnen dan uw actuele medische gegevens inzien en snel over de juiste informatie beschikken en de juiste zorg geven.

Maar er kunnen ook nadelen aan zitten. Wanneer je bijvoorbeeld ME of CVS in je medisch dossier hebt staan, zullen sommige artsen misschien al hun conclusies hebben getrokken zonder je überhaupt gezien te hebben. Helaas gebeurt het in de praktijk vaak dat artsen zodra ze de diagnose ME of CVS in je dossier zien staan, geen enkel onderzoek meer doen naar je klachten.
Een oplossing kan zijn het formulier niet te tekenen. Een andere mogelijkheid is om je huisarts te vragen om bepaalde zaken uit je dossier af te schermen. Zodat je op een eerlijke manier wordt onderzocht zonder vooroordelen van de arts in kwestie die zijn conclusie al had getrokken toen hij je dossier zag...

Alles over deze elektronische uitwisseling van medische gegevens kun je vinden op:  https://www.ikgeeftoestemming.nl