In Memoriam Marieke Das

~ Be kind for everyone you meet is fighting a hard battle ~

Plato

Marieke Das

25 september 1970 – 13 januari 2012

Marieke was een prachtig mens: spontaan, warm en attent, humor, scherpzinnig, intelligent, doorzetter, vechter, lekker direct en een groot fan van Hoops en Yoyo. Dit zijn enkele van de woorden waarmee de oud-collega’s van Lees ME haar kenschetsen.

“In de oprichtingsfase van Lees ME (2006) hebben we intensief samengewerkt. Marieke dacht altijd creatief mee over de te schrijven stukken en de opmaak van het blad. Ze legde de lat hoog en wilde samen met het team iets moois maken. Ze kon fantastisch goed redigeren, dankzij haar journalistieke ervaring.”

Zoals met veel ME/cvs-patiënten het geval is, liepen de contacten met Marieke via telefoon en het digitale draadje. Dat maakte het er niet minder warm en gezellig van.

“Na afloop van redactievergaderingen werd vaak nog even nagepraat, over de dingen die ons allen bezighielden. Marieke was betrokken bij het lief en leed van de ander. Met haar markante stem vertelde ze ook over haar eigen leven. Ze beleefde alles wat in haar leven voorbij kwam zeer intensief. Gesprekken hierover waren diepgaand, hadden meestal een filosofisch tintje.

In de ruim 2 jaar dat Marieke betrokken was bij Lees ME was ze soms erg ziek, te ziek om te praten. Die ziekteperiodes duurden steeds langer. Halverwege 2008 moest ze noodgedwongen stoppen met het redactiewerk. Nadien was er – helaas - nog sporadisch contact. Helaas, omdat ze er simpelweg te ziek voor was.

Toch is er nog even sprake van geweest dat Marieke opnieuw de redactie zou komen versterken. De aanvankelijke opleving begin 2011 had echter na de zomer plaatsgemaakt voor een verslechtering. Haar terugkeer kon dus niet verwezenlijkt worden. Dat vond ze zelf ook heel jammer. Op 13 januari jl. is Marieke overleden. Ze is 41 jaar geworden.

Dat Lees ME van zo’n hoge kwaliteit is, is mede op het conto van Marieke te schrijven. Wij zijn haar dankbaar voor wie ze was en wat ze voor ons en voor ons patiëntenblad heeft betekent. Met warme herinneringen en een glimlach wordt aan haar teruggedacht. De wereld heeft een prachtig mens in haar verloren. Lieve Marieke, rust zacht.