Nancy Klimas zet een grote stap voorwaarts in onderzoek ME/CVS

Nancy Klimas zet een grote stap voorwaarts in onderzoek ME/CVS.

Citaat van dr. Nancy Klimas (The New York Times - 15 okt. 2009)

“……Mijn HIV-patiënten zijn voor een groot gedeelte gezond dankzij drie decennia van intensief en gedegen onderzoek waarbij miljarden dollars werden geïnvesteerd.

Veel van mijn ME/CVS-patiënten zijn echter vreselijk ziek en kunnen niet werken of hun huishouden runnen.

Ik verdeel mijn klinische uren tussen twee ziektes, en ik kan je zeggen dat wanneer ik nu zou moeten kiezen tussen deze twee ziektes, ik liever HIV zou hebben……”

***

Dr. Nancy Klimas, een van 's werelds toonaangevendste onderzoekers op het gebied van myalgische encephalomyelitis /chronische vermoeidheidssyndroom  (ME/CVS), is sinds december 2011 verbonden aan de Nova Southeastern University.

De meeste ME/CVS patiënten zijn vrouwen, die vaak geen behandeling krijgen. De ziekte beschadigt het immuun systeem en veroorzaakt symptomen als extreme vermoeidheid die niet weggaat door rust, spier- en gewrichtspijnen, keelpijn, ernstige hoofdpijn, cognitieve problemen, en ernstige mentale en fysieke uitputting.

Als expert in immuun aandoeningen, zal dr. Klimas het Instituut voor Neuro-immuunziekten opzetten, die zich richt op onderzoek en behandeling van patiënten die lijden aan ME/CVS en het Golfoorlogsyndroom. Het instituut zal worden gevestigd in het hoofdgebouw van de NSU in Davie. In de tussentijd blijven patiënten onder behandeling bij het bestaande CVS centrum in Kendall, Florida, waar dr. Klimas directeur is.

Het Instituut voor Neuro-immuunziekten zal zich richten op een multidisciplinaire benadering. Door het bundelen van de kennis van ‘s werelds beste wetenschappers zal het instituut als denktank fungeren en zich bezig houden met onderzoek, het opleiden van artsen, het zorgdragen voor goede diagnostiek en het geven van de hoogste kwaliteit zorg voor een grote achtergestelde groep.

"Het Instituut voor Neuro-Immuun ziekten, gevestigd op het Nova Southeastern University, zal de grote geesten op het gebied van neuro-immuun aandoeningen samenbrengen ", zei dr. Klimas. " Ik ben blij om samen te werken met de NSU met deze enorme stap voorwaarts op het gebied van de zorg voor en het onderzoek naar ME/CVS. "

"We zijn verheugd dat  dr. Klimas onze universiteit komt versterken", zei  George L. Hanbury II, president van de NSU. "Ze is een internationaal erkende autoriteit op het gebied van deze slopende ziekte."

"Dr. Klimas zal het medisch onderzoek bij het NSU naar een hoger niveau tillen en mogelijkheden creëren voor interne en externe samenwerking op wereldwijde basis om genezing van ME/CVS en andere complexe ziekten te vinden," zegt Gary Margules, vice-president van het NSU Afd. onderzoek en overdracht van technologie.

ME/CVS symptomen duren meestal langer dan zes maanden, vaak tientallen jaren. Zij die aan deze ziekte lijden zien hun leven drastisch veranderd, werken en simpele taken worden moeilijk of onmogelijk.

Klimas fungeert momenteel als een senior lid van het Amerikaanse CVS-adviescomite, in welke rol ze adviezen en aanbevelingen geeft aan de Amerikaanse minister van Volksgezondheid, Kathleen Sebelius. Klimas heeft twee termijnen gediend als voorzitter van de International Association for Chronic Fatigue Syndrome (IACFS), en zit in tal van besturen en adviesgroepen.

Ook publiceerde ze o.a. meer dan 150 gerecenseerde wetenschappelijke artikelen, met veel aandacht voor ME/CVS, waarvoor op dit moment geen genezing is, en 17 miljoen mensen wereldwijd treft. Haar onderzoek heeft niet alleen invloed gehad op het gezondheidsbeleid in de VS, maar ook op dat in Europa, Japan, Australië en Canada.

Bron: Nova Southeastern University, Ft.Lauderdale-Davie, Florida
          12 december 2011