Nieuwe CDC-criteria stellen depressie gelijk aan ME/CVS

Nieuwe CDC criteria —recentelijk gebruikt voor epidemiologisch onderzoek naar het chronischevermoeidheidssyndroom— zijn bijzonder nadelig voor ME/CVS-patiënten. De vragenlijst die het CDC nu hanteert meet hoofdzakelijk chronische moeheid. Professor Leonard Jason levert daarom forse kritiek op William Reeves, onderzoeker bij het CDC. Reden voor de kritiek is dat met deze criteria ook depressieve mensen de diagnose ME/CVS zullen krijgen. De kans is groot dat artsen de ziekte sneller als somatoform syndroom zullen zien, anders gezegd: de patiënt is gefixeerd op lichamelijke symptomen.

Recent onderzoek op basis van deze verruimde criteria belooft weinig goeds. Het aantal geselecteerde patiënten neemt -onterecht- enorm toe. De zoektocht naar biologische afwijkingen (biomarkers) wordt hierdoor ernstig gehinderd, aldus Jason.

De ME/CVS Vereniging vindt dit -net als andere Europese ME/CVS organisaties- een zorgelijke ontwikkeling. One Click, een Engelse ME/Lyme belangenorganisatie, doet zelfs een beroep op de "Freedom of Information Act". De onderzoekers weigeren namelijk de gehanteerde methoden afdoende toe te lichten.

Bronnen: