Nieuwe fase Erasmus MC nabij

Het onderzoeksproject van het Erasmus Medisch Centrum naar de activiteit van het immuunsysteem in de hersenen is bijna klaar voor een volgende fase. Daarin wordt bevestiging gezocht voor de tot nu toe verkregen uitkomsten voor de genactivering van diverse cytokines.

Het project staat onder leiding van Prof. dr. Hemmo Drexhage van de unit auto-immunologie. De ME/CVS Vereniging werd deze week op de hoogte gebracht van de stand van zaken.

Aan het project nemen, gefinancierd met de opbrengst van ErkenME, ook ME/CVS-patiënten deel. Het betreft vrouwelijke patiënten van wie vaststaat dat zij eerder de Ziekte van Pfeiffer hadden. Er zijn aanwijzingen dat de activiteit van het immuunsysteem bij ME duidelijk verschilt van die bij aandoeningen zoals depressie en burn-out. Als dit wordt bevestigd, kan het project leiden tot een nieuwe marker voor ME.

In de volgende fase worden grotere aantallen patiënten onderzocht. Het CVS/ME Centrum te Amsterdam zou daarvoor zo'n 10 ME-patiënten doorsturen.