NIH overweegt klinische onderzoeken met Ampligen en Rituximab

24 december 2015, NIH overweegt klinische onderzoeken met Ampligen en Rituximab

Fundamenteel onderzoek en klinische studies naar geneesmiddelen worden bij de NIH besproken

In oktober kondigde de National Institutes of Health (NIH) aan dat het haar inzet voor ME/CVS zou intensiveren en haar intramurale en extramurale onderzoeksprogramma’s zou uitbreiden. Francis Collins, directeur van de NIH,vertelde Science dat zijn collega’s “vastberaden waren om vrij snel vooruitgang te boeken op dit punt.” Hij vroeg het publiek om “ons een kans te geven te bewijzen dat we ernstig zijn, omdat we dat ook zijn.”

De eerste stap in hun plan is een klinische studie, die na Nieuwjaar aangekondigd zal worden, waarbij een cohort patiënten die ziek geworden zijn na een “acute, koortsachtige ziekte”, betrokken zullen worden. De Trans-NIH Werkgroep, onder leiding van Walter Koroshetz van het National Institute of Neurological Disorders and Stroke (NINDS) (Nationaal Instituut voor Neurologische Aandoeningen en Beroerte), is bezig met een plan uit te tekenen voor zowel deze studie als voor onderzoeksprioriteiten voor de ziekte als geheel.

In een recent interview beschreef Collins de vele mogelijkheden die in overleg zijn. “Ze hebben het over vanalles, van fundamenteel onderzoek – metabolomica, microbioom, immuunsysteem, beeldvorming – naar klinische studies voor veelbelovende behandelingen, waaronder Ampligen en Rituximab,” zei Dr. Collins.

Wanneer gevraagd werd naar extramurale onderzoeksfinanciering, zei Dr. Collins dat hij geen specifiek getal kon opgeven aangezien de Werkgroep nog steeds een onderzoeksstrategie aan het opstellen is. Maar hij benadrukt hun inzet om de fondsen te verhogen. “We zeggen dat ME/CVS een programmaprioriteit is nu.”

Bron: MEgids.net