Noorse regering schenkt 2miljoen kronen voor ME-onderzoek

Twee artsen krijgen twee miljoen kroon van de Noorse regering voor verder onderzoek naar ME, en met name naar de effecten van het kankermedicijn Rituximab bij ME.  Minister van Volksgezondheid Anne-Grete Ström-Erichsen wil nader onderzoek daarnaar door de twee artsen Olav Mella en Oystein Fluge, die recent  een grote doorbraak vonden bij ME-onderzoek. Prof. Mella en dr. Fluge  ontdekten een sterk positief effect van het kankermedicijn Rituximab bij ME-patiënten. Deze resultaten trokken wereldwijd de aandacht.

De Noorse minister van Volksgezondheid (Anne-Grete Ström-Erichsen) schenkt nu 2 miljoen Noorse kronen voor verder onderzoek naar de effecten van Rituximab bij ME-patiënten.  Zij wil onderzoek daarnaar op grotere schaal.
Tevens kondigde de minister aan dat er in Oslo een nieuw Kenniscentrum voor ME zal komen. Er zijn namelijk heel  veel ME-patiënten en het is belangrijk om kennis op te doen over de mogelijke behandelingswijzen. Zij hecht veel belang aan onderzoek naar ME/CVS omdat deze patiënten een grote groep vertegenwoordigen van de bevolking van Noorwegen.

Bij de nieuwe, grotere studie naar  Rituximab zullen we nog duidelijker antwoorden krijgen over hoe deze medicatie inwerkt op patiënten.

n.b.  het is vermeldenswaard dat de Noorse regering nog onlangs zijn verontschuldigingen aanbood omdat zij de ME-patiënten zo lang als niet-erkend en ‘mis’-handeld in de kou heeft laten staan. Daaruit mag worden geconcludeerd dat het kenniscentrum waar hier sprake van is, er anders uit zal zien dan die in Nederland en België, met het accent op de biomedische insteek van ME.