Noorwegen: het vervolg

10 februari 2012, Noorwegen: het vervolg

Na de erkenning door de Noorse regering van de ernst van ME en de biomedische aard ervan, blijft het niet alleen bij mooie woorden en vage toezeggingen. Er is duidelijk een maatschappelijke discussie op gang gekomen, getuige het interview op TV2 met Erna Solberg, partijvoorzitter van de Noorse centrumrechtse partij Høyre . Zij noemt kinderen met ME en de mantelzorgers die hen intensief verzorgen 'de groep die door onze gezondheidszorg het slechtst wordt behandeld'. En vindt dat mensen die ernstig zieken verzorgen, een zorgtoeslag moeten krijgen die los staat van de diagnose die de zorgbehoeftigen hebben:

'Een zorgtoeslag kan in veel meer gevallen een goede oplossing zijn dan waarin zij nu wordt toegekend. Op dit moment ontbreekt het aan coördinatie tussen de diverse hulpinstellingen die er zijn, en dat moeten we veel sneller coördineren', zo vertelt ze aan TV2.

Niet ziek genoeg

TV2 bracht kort geleden het verhaal van Gry Finstad Molland, een moeder die geen toeslag krijgt om haar ernstig zieke dochter van 16, Thea Kristine te verzorgen. Zij lijdt aan zware ME,  is bedlegerig en kan niet meer lopen. Ze is ziek sinds 2009 en kan niet meer naar school.
Klik hier voor zowel het interview als beelden van Thea Kristine.

Toch is volgens de NAV (vergelijkbaar met het UWV) ME  'geen levensbedreigende of zeer ernstige ziekte'; wat een vereiste is om een dergelijke toeslag te krijgen.

Een ernstige zaak, dat ouders geen financiële ondersteuning krijgen

Ook Reider Hjermann, de Noorse nationale kinderombudsman, staat kritisch tegenover het feit dat ouders financieel worden gestraft als zij voor hun zieke kind zorgen. "Het is een ernstige zaak, wanneer kinderen die heel de dag door verzorging nodig hebben, geen ouders hebben die voor hen klaar kunnen staan, eenvoudigweg omdat de maatschappij ze daarin niet ondersteunt", verwoordt hij tegenover TV2.

Research gaat door

Ook het wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken van ME neemt in Scandinavië een grotere vlucht. Noorse wetenschappers onderzochten de gevolgen van giardiasis bij CVS:
Klik hier voor het Noorse onderzoek.

Ook wordt  het onderzoek naar MLLV's voortgezet, virussen waarvan het verketterde XMRV-virus onderdeel uitmaakt, en die zowel bij lijders aan prostaatkanker als bij ME-patiënten worden aangetroffen. Getuige het volgende Zweedse onderzoek:
Klik hier voor het Zweedse onderzoek.

Wetenschappers laten zich niet van de wijs brengen  door vaak slecht onderbouwde beschuldigingen aan hun adres, (zie Persbericht Petitie ME-). En dat is een verheugend teken.

Met dank aan Diederik Masure voor de vertaling vanuit het Noors, en Michael Koolhaas (me-platform@yahoogroups.com)  & Jan van Royen (Help ME circle) voor de laatste twee links.