OMI ontwikkelt allereerste biomarkers

omi-logo.png

26 mei 2014,  OMI ontwikkelt allereerste biomarkers voor ME/cvs en een reeks andere complexe ziektes

Eerder berichtten wij al over initiatieven van het OMI (Open Medicine Institute) in Mountain Viewm Californië, opgezet door dr. Andreas (Andy) Kogelnik die adhesiebetuigingen en toezeggingen tot medewerking van al meer dan 30 top-researchers op het gebied van ME achter zich weet.

Binnenkort zullen we u uitgebreider informeren over het OMI zelf, maar woensdag 21 mei j.l. stuitten wij op het volgende hoopvolle bericht:

“Het OMI, een organisatie die als missie de verbetering van gezondheidszorg heeft door het toepassen van een multidisciplinaire ‘big data’ benadering, kondigde vandaag het begin aan van de ontwikkeling van een biomarker voor ME/cvs en andere chronische maar moeilijk te diagnosticeren ziektes die er heersen.

De ontwikkeling van twee sleuteltesten staat gepland: een tracerende biomarker die gebaseerd is op RNA expressie-gegevens van patiënten en gezonde vrijwilligers, en een theranostische tool om de doeltreffendheid van een behandeling te peilen. Dat is vooral bij ME/cvs van het allergrootste belang omdat er geen bewezen diagnostische testen of behandelingen bestaan. Veel patiënten en artsen verlaten zich bij hun inspanningen tot verbetering momenteel nog op de claim die bij vele van de van mond tot mond aangeprezen therapieën wordt gedaan van de doeltreffendheid ervan.

De fase van dit project waarin de juistheid van het concept bewezen werd, werd ruimharig gefinancierd door belangstellende gevers uit Silicon Valley en in brede zin via de ME/cvs gemeenschap.

Bij dit nieuwe biomarker project zal het OMI de leiding hebben en er de mini-matrix technologie en het kennisplatform van Affymetrix voor gebruiken. “Wij kijken er naar uit om met hulp van de toepassingen en de deskundige ondersteuning van Affymetrix biomarkers te ontwikkelen voor deze raadselachtige ziekte die wereldwijd meer dan achtmiljoen mensen treft”, zo zei Andreas Kogelnik, oprichter van het OMI. “Er bestaat zoveel onjuiste informatie over ME/cvs. We moeten nieuwe instrumenten en technologieën op deze ziekte focussen om hem volledig te kunnen begrijpen en behandelen”.

OMI zal de mini-matrix technologie van Affymetrix ook gebruiken bij projecten die andere complexe ziektes behelzen, zoals autisme. Het OMI is nu ook een geautoriseerd servicepunt van Affymetrix en zal in die hoedanigheid researchfaciliteiten verschaffen waarbij apparatuur en technologieën van Affymetrix beschikbaar worden gesteld voor hen die daar bij hun eigen studies baat bij hebben. Die daardoor ruimer beschikbare kernfaciliteit zal in bredere zin ook ter beschikking komen van groepsartsenpraktijken als een bron voor laboratoriumonderzoek en testen met het CLIA-keurmerk.”

Gedeeltelijk overgenomen en vertaald uit: http://www.marketwatch.com/story/the-open-medicine-institute-omi-to-develop-first-ever-biomarkers-for-chronic-fatigue-syndrome-and-a-range-of-complex-diseases-2014-05-21