Patiënten betrokken bij Multidisciplinaire Richtlijn

naar de website van het Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO

Het CBO heeft twee werkgroepen geformeerd die zich op basis van de literatuur gaan buigen over een aantal onderzoeksvragen ten behoeve van de op te stellen Multidisciplinaire Richtlijn CVS. Op voorspraak van opdrachtgever ZonMw neemt aan beide werkgroepen ook een ervaringsdeskundige deel.

In de Werkgroep Diagnostiek heeft Guido den Broeder zitting namens de patiënten, en in de Werkgroep Behandeling, Begeleiding en Beoordeling is dat Michael Koolhaas. Ook Ruud Vermeulen van het CVS Onderzoekscentrum te Amsterdam zit in deze werkgroep.

De werkgroepen zullen driemaal vergaderen en rapporteren dan aan de Kerngroep, die de richtlijn schrijft. In de Kerngroep worden de patiënten eveneens vertegenwoordigd, door Ysnke Jansen en Anneke van Heertum. De Kerngroep legt vervolgens nog een conceptversie voor aan de beroepsverenigingen en de patiëntenorganisaties.

Naar verwachting zal de richtlijn op 1 juli 2008 gereed zijn. De eerste vergaderingen van de werkgroepen vinden binnenkort plaats.