Perceptie geen factor bij inspanningsintolerantie CVS

De verminderde inspanningsintolerantie bij ME/CVS wordt met enige regelmaat toegeschreven aan een afwijkende perceptie of gevoeligheid van patiënten. Volgens een onderzoek in de VS van Cook, Nagelkirk, Poluri, Mores en Natelson is dit een foute conclusie die het gevolg is van een onzorgvuldige samenstelling van patiënten- en controlegroepen. Zij onderzochten drie groepen: patiënten met alleen CVS (volgens de CDC-criteria van 1994), patiënten met CVS en Fybromyalgie, en gezonde maar passieve controles. Uit het onderzoek blijkt dat er alleen in de tweede groep een verschil tussen perceptie en metingen optreedt. Dit verschijnsel moet daarom volledig worden toegeschreven aan Fybromyalgie en niet aan CVS. In eerdere onderzoeken, waarbij soms wel en soms geen afwijkende perceptie werd gevonden, werd nooit op Fybromyalgie gecontroleerd, en had de controlegroep een normale (en dus veel hogere) fitheid.

Abstract: http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/113384607/ABSTRACT
Volledig artikel: https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0610b&L=me-net&D=1&P=791