Recent ontdekt retrovirus aangetroffen bij ME/CVS-patiënten

Onderzoekers van het Whittemore Peterson Institute hebben in een pilotstudie bij tweederde van de onderzochte ME/CVS-patiënten het nog maar kort geleden ontdekte retrovirus XMRV (Xenotropic murine leukemia virus-related virus) aangetroffen. Het onderzoek geschiedde in samenwerking met het National Cancer Institute en de Cleveland Clinic. Met een verfijnde techniek, uitgevoerd na de publicatie van een wetenschappelijk artikel in Science, zou volgens de onderzoekers zelfs een score van 95% zijn gemeten.

XMRV is hetzelfde virus dat onlangs werd gevonden in patiënten met prostaatkanker. Daarbij werd vastgesteld dat besmetting met dit virus samengaat met een afwijking in de opbouw van het enzym RNase L, dat een sleutelrol vervult in het vernietigen van geïnfecteerde cellen. Al langer is bekend dat de werking van hetzelfde enzym bij ME door fragmentatie is aangetast. Andere retrovirussen veroorzaken ziektes als AIDS en leukemie.

Het onderzoek moet nog worden herhaald om de resultaten te bevestigen. Welk aandeel het virus precies heeft in de ziekte, en hoe dit zich verhoudt tot de herpesvirussen en enterovirussen die eveneens bij ME/CVS-patiënten worden aangetroffen, moet nog worden vastgesteld.

Retrovirussen vermenigvuldigen zich in het lichaam door hun materiaal toe te voegen aan het DNA van hun gastlichaam. Overdracht van mens op mens van XMRV gebeurt via lichaamsvocht.

De onderzoekers hopen binnen een jaar een bloedtest op het virus te hebben ontwikkeld die algemeen beschikbaar komt.

Lombardi VC, Ruscetti FW, Das Gupta J, Pfost MA, Hagen KS, Peterson DL, Ruscetti SK, Bagni RK, Petrow-Sadowski C, Gold B, Dean M, Silverman RH, Mikovits JA (2009), "Detection of an Infectious Retrovirus, XMRV, in Blood Cells of Patients with Chronic Fatigue Syndrome", Science, Oct;8, PMID: 19815723

Bronnen:

In de Media: