Rituximab-studie fase III in Noorwegen – een update

8 november 2014, Rituximab-studie fase III in Noorwegen – een update

Zoals u wellicht bekend, vindt er vanaf nu een vervolgstudie plaats naar de effecten bij ME/cvs van het geneesmiddel Rituximab, nadat in 2008 eigenlijk bij toeval door de aan het Haukeland Ziekenhuis in Bergen, Noorwegen verbonden oncologen Mella en Fluge ontdekt werd dat een kankerpatiënt die daarnaast ME had, ook daarvan genas door toediening van het middel: http://www.youtube.com/watch?v=jfpW4zKMaAs

Bij een vervolgstudie onder 33 kankerpatiënten met ME/cvs herstelden er 22 door toediening van Rituximab.

Recentelijk zijn voldoende financiële middelen verzameld om een vervolgstudie onder 152 patiënten te beginnen (http://www.me-cvsvereniging.nl/fase-iii-rituximab-onderzoek-start-noorwegen) gegenereerd uit de volgende bronnen:

8 miljoen Noorse Kroon uit het staatsbudget 2012-2015
10 miljoen NK van de Noorse Research Council (onderzoeksraad)
2,8 miljoen NK door fondsenwerving door ME & You
1,5 miljoen NK door fondsenwerving door ME Research van de Noorse ME Vereniging
Door eigen financiële bijdragen van de vijf deelnemende ziekenhuizen is de financiering rond. (een Noorse Kroon is iets minder dan 12 eurocent).

De behandeling zal op vijf locaties in Noorwegen plaatsvinden en wel als volgt:

Haukeland Ziekenhuis, Bergen: 40 deelnemers, waarvan inmiddels 10 gescreend en toegelaten zijn.
US Medical Clinic OUS Ulleval & CFS/ME Cenre, Oslo: 32 deelnemers waarvan 2 gescreend en toegelaten.
Medical Department, Notodden: 32 deelnemers waarvan 5 gescreend en toegelaten.
St. Olav ziekenhuis, Trondheim: 24 deelnemers. Oproepen voor screening in november.
Universiteitsziekenhuis Noord Noorwegen, Tromsø: 24 deelnemers. Screening afgelopen week begonnen.

Op 27 oktober is in het Haukeland Ziekenhuis de behandeling van de eerste patiënt gestart.

Deelnemers zullen worden geselecteerd volgens de Internationale Consensuscriteria van 2011, mogen 3 maanden geen gammaglobulines en 1 maand geen LDN en andere ME-medicatie hebben gebruikt. De helft van hen zal Rituximab krijgen toegediend, de helft een placebo: wie wat krijgt, is hen onbekend (dubbelblind placebo).

De verwachte eindresultaten zullen niet eerder dan eind 2016 bekend zijn, maar belangrijk is dat er eindelijk longitudinale studies worden opgestart naar oorzaken, symptomiek en behandeling van ME/cvs

Gegevens ontleend aan Phoenix Rising,