Sanquin: geen bloeddonaties van ME-patiënten

In een artikel in De Gelderlander van dinsdag 20 april 2010 wordt gesuggereerd dat ME-patiënten in Nederland, ondanks de vondst van het retrovirus XMRV bij ME/CVS-patiënten in de VS, in aanmerking komen als bloeddonor. In diverse andere landen verschenen juist berichten als zou vanwege XMRV het geven van bloed door ME-patiënten sinds kort worden afgeraden.

Dat is evenwel staand beleid, dat losstaat van de recente ontdekking van XMRV. De Stichting Sanquin Bloedvoorziening, wettelijk aangewezen om in Nederland de bloedvoorziening te regelen, sluit het geven van bloed door patiënten bij neurologische aandoeningen over het algemeen uit en accepteert geen patiënten met de diagnose ME of CVS. Het Australische Rode Kruis en de UK Blood Services hebben hetzelfde beleid ten aanzien van ME/CVS onlangs nog bevestigd.

De ME/CVS Vereniging steunt dit beleid. Het besmettingsgevaar (niet enkel XMRV maar ook entero- en herpesvirussen) is reëel en ook komen er in het bloed van ME-patiënten afwijkingen voor. Daarnaast is een laag bloedvolume een bekend verschijnsel bij ME, zodat het doneren van bloed niet voor de hand ligt.

In discussie is thans de vraag of voormalige ME/CVS-patiënten bloed mogen doneren. Canada sluit dit nu uit. Ongetwijfeld zal het voorkomen van XMRV onder de gezonde bevolking - 3,7% in het in Science gepubliceerde onderzoek van het Whittemore Peterson Institute - eveneens een punt van zorg zijn.