Save4Children

20140302_114904 a verpixelt.jpg

30 mei 2014, Save4Children

Save4Children is een project waarbij praktische hulp geboden kan worden aan kinderen die tegen hun wil uit huis geplaatst worden in een algemeen ziekenhuis of zelfs een psychiatrische afdeling ervan.

Dr. Nigel Speight heeft dermate veel praktijkervaring opgebouwd in de behandeling van kinderen met ME, dat hij bemiddeld heeft in meer dan 30 gevallen van (dreigende) uithuisplaatsingen van kinderen in Groot-Brittannië. Mede door zijn inspanningen is dat in 28 gevallen voorkomen.

Recentelijk is in Duitsland de 14-jarige Joanne bij haar moeder weggehaald en in een ziekenhuis opgenomen onder omstandigheden die haar funest kunnen worden. Joanne heeft een zeer zware vorm van ME, lag altijd in het donker en kan niet tegen geluid. In het ziekenhuis werd haar dichte deur vervangen door een deur met glas, de gordijnen altijd opengehouden en vindt er in de directe omgeving een bouwproject plaats. Bovendien wordt zij gedwongen elke dag fysieke oefeningen te doen en wordt er tegen haar geschreeuwd in plaats van rustig gesproken.

Dr. Nigel Speight is al tweemaal naar Duitsland geweest: de eerste maal om de situatie in kaart te brengen. Aan de hand daarvan schreef hij een rapport en een brief aan de rechter die over het uiteindelijke lot van Joanne moet beslissen. De tweede maal woonde hij de zitting over dat onderwerp bij. Op dit moment is nog niet definitief bekend welke beslissing genomen zal worden, maar zeker is wel dat hij erger heeft kunnen voorkomen.

Natuurlijk brengt dat reis- en verblijfskosten met zich mee. De ouder(s) van een in zo’n situatie verkerend kind zullen een advocaat moeten nemen, en die niet altijd kunnen betalen. Daarom werd, mede op aangeven van ons, een fonds in het leven geroepen om in eerste instantie de door dr. Speight gemaakte en te maken kosten te betalen.

U kunt daar aan bijdragen door een donatie aan:
IBAN: NL85 INGB 0004 286957
t.n.v. ME/cvs Vereniging te Den Bosch.
o.v.v. Save4Children